Högtflygande planer

(New York - USA)
Vid en datamässa showade Bill Gates med att säga "om bilen hade utvecklats i samma takt som datorn så hade den flugit i dag". Amerikas bilindustri var dock rappa i käften och gav svar på tal. "Ja, kanske det. Men vi tror inte att våra kunder hade accepterat att flyga med en motor som kraschar var tionde minut". Men nu börjar Microsoft-grundarens framtidsvision bli verklighet. I Lexus HPX är det bara vingarna som fattas!

Foto:

Bilnyheter2003-05-05 08:19

Det blev ingen lyckad premiär när Airbus introducerade den avancerade tekniken "fly-by-wire".
Planet, en A320, störtade nämligen under den första flyguppvisningen den 26 juni 1988. Men sedan dess har mycket hänt och drygt 3,200 trafikflygplan har lämnat högkvarteret i Toulouse. Nu är exakt samma teknik på väg till bilbranschen.

Gnuggar händerna
Har du någonsin haft möjlighet att titta in under metallhöljet på ett modernt flygplan.
Nej, vi resenärer brukar sällan få göra det. Men "fly-by-wire" innebär att piloten inte påverkar roder och klaffar direkt via sin styrspak.
Denna ger nämligen blott elektriska impulser till en superdator som i sin tur manövrerar flygplanet.
Den blytunga mekaniken är ett minne blott och flygbolagen gnuggar händerna när vikten minskar.
Nu har även biltillverkaren Lexus öppnat upp ögonen för tekniken. I konceptbilen HPX är nämligen såväl rattstång som bromsledningar och växelförare ersatt av, just det, elektriska impulser.
Hela kupén är dessutom byggd som en cockpit med kaptensstolar och fräcka instrument. Under huven arbetar en vinkelåtta på 300 kusar. Maskinen går dock inte att jämföra med draget hos en Airbus på drygt 70.000 hästar. Visst har Lexus högtflygande planer - hoppas bara inte idéerna kraschlandar på vägen...

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!