Utseendet hos den första generationens Prius var kontroversiellt.
De små hjulen och den höga midjelinjen gjorde att bilen kunde identifieras på långt håll. Förmodligen har just detta varit Toyotas avsikt och knappast några designförändringar har gjorts förrän nu. Med några små förbättringar har också hybridkonceptet behållits vilket innebär att en bensin- och elmotor delar på arbetsuppgiften.
Mer av alltPrius behöver aldrig laddas externt som en elbil, bensinmotorn på 78 hästar producerar nämligen energin hela tiden. Laddningen sker i första hand när bilen körs, för så fort Prius står stilla stannar bensinmotorn.
De största fördelarna med Toyotas hybridbil är att koldioxidutsläppen är låga och att den i riktigt tät trafik helt kan drivas av elmotorn med åtföljande nollutsläpp.
Nya Prius bygger således vidare på samma koncept som tidigare med principen mer av allting: mer passagerarutrymme, mer bagageutrymme och mer prestanda En annan intressant siffra är accelerationen till hundra som är imponerande elva sekunder.
Detta är möjligt tack vare att elmotorn levererar 68 hästar och ett vridmoment på 400 Newtonmeter direkt från start. Snacka om utveckling!
Hybridbil med stil
Hybridbilen Toyota Prius har under fem år sålts i 110000 exemplar vilket är ett oöverträffat rekord. Bilen har inte bara krängts till miljömedvetna företag utan även till privatpersoner och taxiägare. Den har dessutom körts i ett 800 km långt rally från Östersund till Aqaba i Jordanien. Efter fyrtio specialsträckor på alla sorters underlag körde Nik Berg och Tim Bampton in på en hedrande fjortondeplats!
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!