Hybriderna anfaller Detroit

Detroits bilsalong 2009 är en orgie i miljötänkande. Det ger naturligtvis oss européer en helt ny syn på landet där muskelbilen alltid legat alla 300 miljoner invånare extremt varmt om hjärtat. Men skenet bedrar och anledningen till totalomvändningen är att såväl Chrysler som General Motors kör med statliga miljardstöd i reservtanken och det ställer krav. Ford står dock än så länge på egna ben och fick för 27:e året i rad priset för årets mest sålda bil: V8 pickupen F-150. Det är vansinnigt motsägelsefullt!

Bilnyheter2009-01-21 08:46


Det går inte lära gamla hundar sitta och frågan är om man kan lära inbitna jänkare att köpa miljöbilar? Trots att mässhallarna översvämmas av miljötänkande och framtidsvisioner så är inte svaret helt självklart. För så länge bränslepriset fortsätter att falla kommer soppaslukande pickuper fortfarande att toppa försäljningslistan i USA. Det spelar ingen roll att tillverkarna är redo att bryta trenden om inte de snåla, men betydligt dyrare, hybriderna säljs och det skapar oro hos "the big three". Trion har investerat mångmiljardbelopp i ny teknik och det har gått så långt att flera toppbossar vädjar om att bränsleskatten ska höjas. Men hur populärt tror ni det är i bilismens hemland?

Audi Sportback
Audi Sportback är en femdörrars konceptbil på 495 centimeter som kombinerar svepande coupélinjer med exemplariska utrymmen strikt reserverat för fyra. Om du kan bevara en hemlis så kan vi avslöja att det här är en föraning om vad som komma skall - halvkombin närmar sig nämligen produktionslinan med stormsteg, fast då under namnet A7 Sportback. Hela interiören andas tysk perfektionism och glastaket ger kupén en känsla av rymd. Under huven arbetar en av världens renaste dieselsexor på 225 hästar, vilken enbart dricker 0,59 liter milen trots bilens fyrhjulsdrift. Vi lär träffa produktionsklara Audi A7 Sportback under 2010.

BMW Z4
BMW hade världspremiär för en helt ny Z4 på bilsalongen och körmaskinen bjöd framförallt på en stor nyhet. Den klassiska tygsuffletten är nämligen ett minne blott och är äntligen ersatt av en aluminiumcab som tar tjugo sekunder att fälla upp eller ner. Designen är ännu kaxigare och roadstern har växt med hela femton centimeter på längden jämfört med gamlingen. Interiören blandar sport med komfort på ett helt enastående sätt och under den extremt långa motorhuven erbjuds sexcylindriga motorer på antingen 204, 255 eller 306 hästar. Visste du förresten att ?Z? härstammar från tyskans "Zukunft", vilket betyder framtid!

BYD e6
Kinesiska BYD har förmodligen ingen hört talas om, ändå använder du deras produkter dagligen. Företaget är världens största tillverkare av mobiltelefonbatterier och nu ska "Build Your Dreams" lansera en billig eldriven familjebil i såväl Europa som USA. Namnet är e6 och prestandan får oss att tappa hakan: färden till hundra rullar på åtta sekunder blankt och med plattan i mattan nås 160 km/h - ändå är räckvidden hela 40 mil! När kraften börjar sina så kan batterierna snabbladdas på tio minuter via ett vanligt eluttag och vips får du femtio procent av effekten. Men väntar du däremot i en timme så är batteripaketet helt fulladdat.

Cadillac Converj
"Alla vet att lyx kan vara elektrisk. Men nu vet vi att även elektricitet kan vara lyxig". Orden kommer från General Motors utvecklingsboss Bob Lutz när han presenterar bilsalongens snyggaste bil: Cadillac Converj. Coupén är en laddbar elhybrid på 163 hästar vilket innebär att jänkaren kan köras i sex mil på ren batteridrift och sedan laddas från ett eluttag. "Det är tillräckligt för 80% av alla amerikanare som pendlar till jobbet" berättar Bob Lutz. Men om batterierna inte räcker så behöver du inte lifta den resterande biten. Nej, då startar en fyrcylindrig etanolmotor - men den har bara till uppgift att ladda batterierna!

Dodge Circuit
Dodge presskonferens blev en "laddad" tillställning eftersom en sportig liten elbil vid namn Circuit avtäcktes. Vad sägs om 268 hästkrafter, en toppfart på 193 km/h och att färden till hundra klaras av på fem sekunder? Ändå är den mest imponerande siffran: noll! Prototypen har noll i bränsleförbrukning och noll i koldioxidutsläpp. Den finfina prestandan begränsar dock räckvidden till cirka trettio mil sedan måste föraren hitta ett eluttag för att ladda det gigantiska batteripaketet. Den tvåsitsiga kupén är riktigt häftig och får våra tankar att sväva iväg till Lotus Europa. Tja, Dodge Circuit visar sig helt sonika vara en utklädd britt!

Fisker Karma
Fisker Karma är det närmaste en skandinavisk hybridbil vi kan komma. Bakom designen står dansken Henrik Fisker och den fyrsitsiga läckerbiten ska serietillverkas hos finska Valmet. Räckvidden är åtta mil på ren batteridrift och elmotorerna är på totalt 403 kusar. När krämen väl tar slut så laddas batteristacken med hjälp av en fyrcylindrig bensinare på 265 hästkrafter. Vi snackar alltså sportbilsprestanda: noll till hundra rullar på sex sekunder och toppfarten är 200. Även interiören är miljövänligt gjord, exempelvis i ekologisk bambufiber. Tjugotvå svenskar står redan på kölistan och priset blir runt en miljon kronor.

Honda Insight
Honda presenterade äntligen sin nya hybridbil, fast det välbekanta modellnamnet finns naturligtvis kvar: Insight. Det här blir en riktigt tuff utmanare till ärkekonkurrenten Toyota Prius som nästintill haft ensamrätt på marknaden - speciellt med tanke på att japanerna lovat att Insight ska bli överraskande billig. Låt oss nu öppna huven och dyka ner lite djupare tekniskt. Bensinfyran är på 88 hästkrafter och samarbetar med den andra energikällan: en elmotor på tretton hästar. Det kan låta som om familjebilen får ett tufft uppdrag, men förbrukningen stannar på 0,44 liter milen och koldioxidutsläppet är 101 gram per kilometer.

Lexus HS 250h
Lexus hade världspremiär för en ny hybridbil vid namn HS 250h. Om den har något gemensamt med den IS 250 vi känner till? Nej, inte alls och bilen ska inte ens säljas i Europa. Nu hajar säkert många miljövänner till och undrar varför? Jo, av den enkla anledningen att hybriden enbart släpper ut marginellt mindre med koldioxid än dieselversionen IS 220d (179 gram per kilometer). Därmed blir det tufft att motivera miljöfördelen med hybriden i Europa, vilket är lätt att förstå. Totaleffekten för bensinfyran och elmotorn är 187 hästkrafter, medan dieselversionen erbjuder 177. Lexus har naturligtvis tagit helt rätt beslut!

Mercedes E-klass
Tycker du att Mercedesbossen Dieter Zetsche ser ovanligt lycklig ut på bilden? Ja, det har han all anledning till efter att ha smygvisat nya Mercedes E-klass för en utvald skara motorjournalister i Detroit. Designen är riktigt läcker och många höjde på ögonbrynen när det visade sig att instegsmodellen blivit 30 000 kronor - billigare! Prislappen börjar från 359 900 kronor och då får man en prestigevagn fullastad med avancerad teknik. En milstolpe är den "automatiska ljusbildsregleringen". När du får möte eller om du har en bil framför dig så dimmas strålkastarna mjukt över till halvljus för att sedan återgå till helljus igen. Härligt!

Toyota Prius
Toyota Prius är världens mest sålda hybridbil och nu är det dags för den tredje generationen att göra världsdebut. Designen är försiktigt förändrad men däremot består hybridsystemet av nittio procent nya delar vilket gynnar soppaförbrukningen, eller vad sägs om att köra under 0,40 liter milen? Prius III har en större, men bränslesnålare, bensinfyra på 98 hästkrafter som kamperar ihop med en elmotor på 80. När plattan åker i mattan så samarbetar båda drivkällorna och hundrastrecket nås på 9,8 sekunder. Även kupéutrymmet har blivit större och som tillval finns takmonterade solceller som hjälper till att sänka förbrukningen.

Volkswagen BlueSport
Vet du vad som är 399 centimeter långt, 175 brett och 126 högt? Det rätta svaret är Volkswagen BlueSport - en fräck tvåsitsig konceptcabb som gärna skryter över sina prestationer. Vad sägs om ett koldioxidutsläpp på enbart 113 gram per kilometer och en soppaförbrukning på 0,43 liter milen? Detta är möjligt tack vare en mittmonterad turbodiesel på 180 hästar som når hundrastrecket på 6,6 sekunder och toppar 226 knutar. Sportiga miljöbilar har tidigare varit riktigt sällsynta, men tyskarnas senaste mästerverk visar att än finns det hopp. Vi håller tummarna för serieproduktion!

Volvo S60
Mässans höjdpunkt stod Volvo för och journalister från hela världen vallfärdade till montern för att få sig en glimt av den kopparfärgade nykomlingen. Kamerablixtarna stod som spön i backen och alla var slående överens om att nya S60 Concept är företagets snyggaste bil någonsin. Volvo visar dessutom prov på sitt miljötänkande och under huven arbetar en hypermodern bensinfyra på 180 hästkrafter. Koldioxidutsläppet á la 119 gram är helt godkänt likaså förbrukningen som ligger runt halvlitern milen. Lanseringen sker i början av nästa år och nya S60 kan mycket väl avgöra framtiden för göteborgarna, även om produktionsbilen ska byggas i belgiska Gent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!