Känn dig "blåst"

Du känner det i hela kroppen, eller hur? Din längtan efter att köra längs någon kurvig väg med solen och den ljumma fartvinden smekandes i ansiktet. Ur högtalarna strömmar de senaste radioplågorna och livet känns oförskämt bra. Ända tills vädergudarna får raseriutbrott och förstör glädjen. Då sitter du och spyr galla över meteorologernas ihärdiga försäkran om sol, men faktum är att dagens cabbar är utvecklade för att klara av vatten i såväl fast som frusen form.

Foto:

Bilnyheter2006-05-18 07:18

Här presenterar vi årets mest hårresande friskluftsbilar!
15 fräcka cabbar från 147 900:- till hutlösa 2 610 000:-

2 610 000:- Lamborghini Murciélago Roadster
När man pressar gaspedalen mot durken i Lamborghini Murciélago Roadster så inträffar något som varje bilentusiast skulle få uppleva minst en gång i livet. Varvräknaren rusar mot rödmarkeringen vid 8 500 varv och vinkeltolvan på 580 hästar skriker vällustigt. Att ta sig till hundra klaras av på 3,8 sekunder och innan verkligheten hunnit ikapp föraren så toppas 320 km/h. Ändå färdas man både säkert och stabilt, tacka fyrhjulsdriften och antisladdsystemet för det. Visst finns det våghalsar som kopplar ur "glädjedödaren" men de får räkna med att göra fartränder på vägen - och i kallingarna!
1 675 000:- Ferrari F430 Spider
Det bästa med att åka i en öppen tvåsitsig Ferrari är att lyssna på orkestern som spelar upp bakom ryggen. Du dirigerar storbandet alldeles själv med hjälp av gaspedalen och känslan är enorm vid niotusen varv. Däremot kostar konsertbiljetten multum, men å andra sidan får du en upplevelse som saknar motstycke i världen. Med ett tryck på den röda startknappen så skakar vinkelåttan på 490 hästar till liv, den spurtar till hundra på fyra sekunder och mäktar hålla sig på rätt sida om 310-strecket. Ja, det här är en supersportbil för den njutningslystne tifosin: en vagn som får honom eller henne att grymta lika belåtet som när en whiskyälskare doppar näbben i en mogen malt.
916 000:- Jaguar XK Cabriolet
Jaguar XK Convertible är på något sätt själva ryggraden i britternas produktion. I modern tid började denna med E-type från sextiotalet, vilken blev omåttligt populär i USA. Avancerad teknik till anständigt pris har alltid varit utmärkande för dessa vackra bilar. Turen har nu kommit till XK Convertible att få aluminiumkaross precis som coupéversionen. Det ger fördelen att bilen blir lättare och starkare. I maskinrummet arbetar inledningsvis en vinkelåtta på 300 kusar som skickar iväg cabben till hundra på sex sekunder. XK Convertible är en så kallad "2+2" vilket innebär att det finns ett baksäte men att de som placeras där inte ska ha alltför stora krav på utrymme och komfort.
874 000:- Porsche 911 Carrera Cabriolet
För hundratusen kronor extra så kapas taket av på Porsche 911 och resultatet är något utöver det vanliga. Vissa entusiaster tycker dock att cabben är ett nödvändigt ont, vilket får oss att jämföra bilen med ett fint vin: gott och smakrikt direkt från flaskan. Men ska du kittla smaklökarna och avnjuta alla aromer så måste det luftas. Med ett knapptryck börjar elmotorerna arbeta och efter tjugo sekunder har suffletten packats ner bakom aktersoffan. Under huven arbetar en boxersexa på 325 hästar - toppeffekten utvecklas vid 6 800 varv men motorn kan piskas femhundra varv ytterligare innan det roliga tar slut. Har du samtidigt petat i sexans växel så visar hastighetsmätarna (en analog och digital för säkerhets skull) 285 knutar.
715 000:- BMW 630i Cabriolet
Det finns ett stort dilemma för alla tillverkare av öppna bilar och det kan beskrivas med nästan samma ord som William Shakespeare: "att ha plåtcab eller tygsufflett, det är frågan". Beslutsångesten kan liknas med prins Hamlets, men bayrarna valde efter mycket velande en traditionell tygtopp till BMW 630i. En suverän lösning berör dock bakrutan - den fälls nämligen upp eller ner från ett utrymme mellan baksätet och sufflettlådan. Man kan alltså köra med suffletten uppe och bakrutan nere, eller tvärtom. Interiören är ett praktexempel på god arkitektur och under huven arbetar en sexa på 258 hästar. För dig som hellre vill njuta av mullret från en vinkelåtta så erbjuds även 650i, men du får lägga till 105 000 spänn!
405 000:- Ford Mustang GT Convertible
Ford Mustang GT Convertible är en plåga att ratta om man inte gillar spinnande bakhjul, hård fjädring, skålade säten och mastigt motorljud. Men för alla oss som har fart, fight och bensin i blodet så är det här en riktig läckerbit. Det är bara att lossa sufflettens båda låshandtag samt trycka på en knapp och vips är jänkaren lika topless som tjejerna i Kalifornien. Ja, är du singel så lär du inte vara det mycket länge till bakom ratten på den här muskelbilen: formen och interiören får nämligen betraktarna att tända på alla cylindrar - precis som motorn. Det är nämligen en åtta på trehundra hästar som ritar svarta fartränder i asfalten!
364 900:- Mercedes SLK
Kan en cabriolet bli mycket attraktivare än så här? Nej, knappast. Men även tekniskt har nya Mercedes SLK allt man kan önska sig. Vad sägs om fjärrmanövrerat plåttak samt en världsnyhet som förlänger öppettiden - man kan nämligen få varmluft sprutandes från nackstöden. Motorutbudet består av en kompressorfyra på 163 hästkrafter eller tvenne vinkelsexor på 231 respektive 272 hästkrafter. Mest drag bjuder dock SLK 55 AMG på eftersom framfarten sker med en vinkelåtta på 360 hästar. Hundrastrecket klaras av på 4,9 sekunder och efter tjugotvå sekunder visar hastighetsmätaren 250, vilket är exakt samma tid som det tar att fälla plåttaket!
337 900:- Volvo C70
Att bilbyggaren från den svenska västkusten gör en cabriolet i samarbete med Pininfarina förvånar många. Men faktum är att Volvo var en öppen bil redan vid begynnelsen den fjortonde april 1927: det var då den första femsitsiga vagnen utan tak rullade ut från fabriken på Hisingen. Idag vet man bättre och har lagt ner både rejält med tid (4 år) och stålar (2,8 miljarder) för att ta fram nya C70. Titta bara på det snillrika tredelade plåttaket som på trettio sekunder förvandlar coupén till en blåsig cabriolet. Det nya värstingåket är uppbyggt kring femcylindriga motorer, där den turbomatade T5:an på 220 hästar är det fartgladaste valet. Andra alternativ är tvenne sugmotorer på 170 och 140 hästkrafter.
337 000:- Saab 9-3 Cabriolet
Trots avsaknaden av plåttak är Saab 9-3 Cabriolet en stor succé och i år är det faktiskt tjugoårsjubileum! Mycket krut har lagts ner för att göra suffletten så tyst och välisolerad som möjligt. Saab använder sig av ett trelagerstak som öppnas eller stängs på tjugo sekunder. Vad bekommer interiören så är den identisk med sedanen, däremot har två utskjutbara störtbågar tillkommit. Det känns tryggt - för under huven erbjuds turboladdade fyror på 150, 175, 210 respektive 250 kusar. En nyhet för årets cabsäsong är turbodieseln på 150 hästkrafter. Hundrastrecket klaras av på 10,4 sekunder och toppfarten ligger runt 210 - ändå nöjer sig maskinen med 0,63 liter milen under blandad körning.
335 500:- Audi A4 Cabriolet
Den svenska jantelagen säger att man inte får vara en skrytmåns, kaxig eller stor i truten. Alla som lever efter dessa regler bör avstå från att läsa vidare - Audi A4 Cabriolet är nämligen raka motsatsen. Den skryter med sina köregenskaper, interiören är småkaxig och fronten är megastor i truten. Även tekniken håller vad designen lovar och under huven erbjuds fem motorer i effektspannet mellan 163 till 420 hästkrafter, det sistnämnda är en brutal vinkelåtta tillhörande värstingversionen RS4. Ja, då känns det skönt att säkerheten ligger på topp. Naturligtvis ingår det elektroniska stabiliseringsprogrammet ESP samt två störtbågar som hoppar upp om bilen tenderar slå runt.
214 900:- Opel Astra TwinTop
Opel Astra TwinTop är en snygg och funktionell bil för den som vanligtvis åker utan baksätespassagerare. Det finns visserligen en aktersoffa men det vore fel att påstå att den är rymlig. Takkonstruktionen (som består av fem elmotorer, åtta hydraulcylindrar, tretton sensorer och ett länkage med fjorton olika leder) tar av förståeliga skäl plats. Dessutom kommer man inte ifrån att det är i framsätet man ska sitta när man åker öppet - bak blir det oftast alldeles för blåsigt. Linjerna är hämtade från "vanliga" Astra och resultatet är en vacker coupé/cabriolet med lämpliga ingredienser av tuffhet och elegans. Under huven erbjuds bensinmotorer på 105, 140 respektive 170 hästkrafter.
212 900:- Mazda MX-5
Det ska i ärlighetens namn till ett tränat öga för att se att Mazda MX-5 "Miata" är sprillans ny, storleken och proportionerna är i huvudsak desamma. Designteamet har gått varsamt fram och filat bort några onödiga längsgående plåtveck, gjort bilen något bredare och flyttat in strålkastarna. Att japanaren är snygg behöver vi inte bråka om - tidlös formgivning, vettigt pris och en enkel tygsufflett utan elmotorer har alltid varit cabbens lovordade strategi. I maskinrummet erbjuds två varvvilliga bensinfyror på antingen 126 eller 160 hästkrafter. Kombinationen frontmotor och bakhjulsdrift är lika självklart som amen i kyrkan.
209 900:- Peugeot 307 CC
Med en snygg rumpa kan man komma långt i karriären - det må gälla filmstjärnor, popartister men faktiskt även bilar. Peugeot 307 CC är ett lysande exempel eftersom bilen går åt som smör i solsken. Nu beror det säkert inte enbart på bakdelen men designchefen Gérard Welter är bombsäker på sin sak: ?friskt vågat är hälften vunnit?. Den starka framtoningen blir ännu tydligare med det breda axelavståndet som direkt signalerar om en väghållning utöver det vanliga. På tjugofem sekunder fälls plåtcabben ned och med hjälp av hydraulik viks det ihop in under bagageluckan. Drivkällan är bensinare på antingen 110, 140 eller 180 hästar, samt en turbodiesel på 136.
202 900:- Renault Mégane Coupé-Cabriolet
"Beach 2006" närmar sig med stormsteg och några svettiga gympapass är ett måste. Det har även fransyskan Renault Mégane Coupé-Cabriolet nappat på och möter sommaren fräschare än någonsin. Tack vare en slimmad midja, ett lyckat ansiktslyft och fräckare rumpa så är attraktionskraften på topp. Många faller pladask och det är inte konstigt att cabben är landets mest sålda. En snabbtitt i kupén avslöjar nya klädslar och en knapptryckning är allt som behövs för att på tjugotvå sekunder lägga på glastaket. Under huven erbjuds bensinare på 110, 135 samt 165 hästkrafter. Dessutom erbjuds en dieselmaskin med partikelfilter på 130.
147 900:- Nissan Micra C+C
Nissan Micra C+C är en bil vars främsta uppgift är att låta håret fladdra fritt i sommarvinden och ge föraren så mycket körglädje som möjligt. Bilen är rent tvåsitsig och det menar vi i positiv mening: de lyckliga två som färdas i framstolarna kan kura ihop sig i rymliga fåtöljer. Det så kallade baksätet rymmer möjligen en hund eller en kissemiss, i övrigt handlar det mest om en ren och skär avställningshylla. I coupé-utförande täcks vagnen av ett glastak som med en enkel knapptryckning förvandlas till cabriolet på tjugotvå sekunder. Under huven erbjuds två fyrcylindriga underhållare på 88 respektive 110 hästar. Det är bara solhatt, flip flops och coola brillor som fattas!


Fotnot:
Alla prisangivelser baseras på instegsmodellen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!