Karriär-klättraren

Lexus RX300 har verkligen klättrat i karriären sedan världspremiären 1998. Vad sägs om 500.000 sålda exemplar och titeln den bästa lyxbilen i USA? Ändå har inte framgångarna stigit asiatiskan åt huvudet. Diskretion är fortfarande en hederssak och det trots att skogsmullen blivit en kändis som får folk att vrida nacken ur led. Nu är det dags för en nysminkad version att göra entré och den driver med alla.

Foto:

Bilnyheter2003-05-30 09:01

Trenden är klar - mekanik får ge vika för elektronik. Det gäller inte minst nya Lexus RX300 som fått sig en rejäl uppsträckning med fräckare utseende och mer "lull-lull" som standard. Visst känns formspråket välbekant, men bilen har faktiskt växt med sexton centimeter och under skalet är allt nytt från motorer till instrumentpanel.

Interiören tar ton
Det är inte svårt att se var nya Lexus RX300 har sina rötter, inspirationskällan är nämligen den gamla terrängliraren. Missförstå mig rätt. Visst är RX300 radikalt förbättrad men det är alltid ångestfyllt att förändra ett koncept som vunnit terräng från öst till väst. Mest märks förändringens vind i kupén vars material inspirerats av hantverksmässiga musikinstrument. Designerna skolades av Yamaha och resultatet syns - men framför allt hörs!En av godbitarna är ljudanläggningen från Mark Levinson på 240 watt. Undrar du vad det är för speciellt med det? Det räcker förmodligen med att jag avslöjar att företagets stereos för hemmabruk kostar över halvmiljonen. Andra nyttigheter som det går att välja och vraka mellan är luftfjädring, elektrisk bagagelucka samt ett navigationssystem med backkamera kopplat till bildskärmen. Under huven arbetar en sexa på 204 hästar som driver på alla fyra. Därmed kommer säkert Lexus RX300 fortsätta att klättra i karriären!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!