Kia med knuff

Det är en upplevelse att diskutera bilar med koreaner och japaner - samtidigt. Det varken bugas eller bockas och blickarna är iskalla. Agget mellan nationerna har gamla rötter och nu förs kriget via bilindustrin. Sushilandet har oftast legat steget före men nu skjuter Kia skarpt med KCV III. Det är en liten fyrsitsig cabriolet som gör spänningen mellan länderna än värre.

Foto:

Bilnyheter2003-10-19 10:03

Plötsligt stod den bara där och vi var tvungna att gnugga oss i ögonen. Var det här verkligen en Kia - företaget som en gång i tiden producerade fasansfulla modeller men som skärpt till sig betydligt. Nu presenteras läckerheterna på rad och sportbilen KCV III har sprängkraft som heter duga. Utseendet sticker ut från mängden och innovationerna duggar tätt.

Riskerar böter
Kia KCV III kommer inte att gå till historien som ett av de mest fantasifulla bilnamnen. Men själva konceptbilen är både djärv, utmanande och stort sett produktionsklar.
Det som i första hand utmärker modellen är det fällbara glastaket som är en välregisserad föreställning på tjugo sekunder. Med taket i skuffen blottas interiören och minsta detalj är klädd i creméfärgat kalvskinn.De teknikfixerade koreanerna har naturligtvis utrustat roadstern med alla tänkbara finesser och man kan inte ens slå på strålkastarna manuellt. De sköts nämligen med automatik av en ljussensor vilket innebär åttahundra kronor i böter - Sverige har ju lag på halvljus. Under huven arbetar en fyra på 145 hästar och det låter kanske inte så upphetsande, men där bedrar vi oss. Sprinten till hundra klaras av på sex sekunder och mätarnålen kan passera 220.
Kia med knuff var ordet!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!