Klassikern är tillbaka

Många trodde säkert att den taklösa versionen av Volkswagen Golf var förpassad till samlaravdelningen när Eos med plåtcabriolet tog över marknaden. Men tyskarna tänkte om och äntligen finns även en sprillans ny Golf Cabriolet klar för beställning. Det finns bara ett problem - de första leveranserna sker först till hösten, vilket inte känns som den bästa tajmingen. Frågan är om den är värd att vänta på?

Foto:

Bilnyheter2011-07-04 04:05


Golf Cabriolet hör till en av världens mest sålda öppna bilar med drygt 700 000 tillverkade exemplar. Den nya modellen utmärker sig på två plan: dels genom sin hypersnabba sufflett och dels genom sin höga säkerhet. Det finns både två undangömda störtbågar och speciella sidokrockkuddar formade för att skydda huvudet.

Bjuder på drag
Suffletten fälls ner på nio sekunder och detta kan göras i farter upp till 30 km/h. Dessutom inkräktar inte suffletten på bagageutrymmet och hela fällningen sköts automatiskt. Interiören är identisk med "vanliga" Golf och bjuder på en behaglig vistelse i framsätena - baksätet är nämligen småtrångt. Där är alltså bättre att montera vindavvisaren som gör att hårrufset uteblir vid cabkörning. Under huven erbjuds två bensinmotorer på 160 respektive 120 hästkrafter. Vi provkörde den sistnämnda maskinen som räcker mer än väl: noll till hundra rullar på 6,9 sekunder medan toppfarten är 197. Priset är dock inte är fastställt men den svenska importören säger "under 250 000 kronor". Volkswagen Golf Cabriolet är helt rätt bil att glida ner till hamnen i Saint Tropez en solig eftermiddag när uteserveringarna är fyllda. Den är lagom stor och väcker positiva känslor hos betraktarna. Du som inte dricker kaffe tar med fördel en chokladsorbet i Senequiers glassbar. Cabben är absolut värd att vänta på!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!