"Laddat" möte i Tokyo

Japaner, japaner och åter japaner". Sven Jerrings klassiska idrottsreferat från OS-fotbollen 1936 slår oss på Tokyo Motor Show. Nästan alla utländska varumärken lyser nämligen med sin frånvaro och utställningsytan har bantats rejält mot tidigare år. Men det hindrar naturligtvis inte salongen från att bli succé - ingen slår japanerna på fingrarna när det gäller morgondagens drivmedel och drivsystem. Välkommen till ett ELdorado av bilnyheter!

Bilnyheter2009-10-28 07:59


Tokyos bilsalong är rena mardrömmen för alla oljeshejker och det förstår man av årets tema: "Fun Driving for Us. Eco Driving for Earth". Hela mässområdet har förvandlats till en grön oas med blommor, fågelkvitter och mängder av - bilar. Årets upplaga får den mest fordonshatande miljöfanatikern att dra på smilbandet och bli grön av avund. Tokyo Motor Show bjuder nästan bara på "sladdbarn" och t.o.m. utställare av begravningsbilar visar prototyper som går på likström!

Daihatsu e.S
Daihatsu är ett populärt varumärke i Japan och hemligheten är storleken. Minibilar behandlas nämligen skattemässigt fördelaktigt om de är kortare än 340 centimeter, smalare än 150 och har en motor på max 660 kubik. På exportmarknaden har dessa rullande plåtlådor aldrig slagit igenom, men det hindrar inte att man förfinar konceptet för japanerna. Daihatsu e:S väger bara 700 kilo men rymmer ändå fyra vuxna. Men ta då hänsyn till att medellängden för männen här är 170 centimeter medan damerna är 157. Samma siffror för oss svenskar är 180 respektive 167 cm. Motorn är en trepip som enbart dricker 0,33 liter milen.

Honda CR-Z
Honda presenterade en tvådörrars konceptbil som kombinerar svepande coupélinjer med utrymmen strikt reserverat för fyra. Om du kan bevara en hemlis så kan vi avslöja att det här är en föraning om vad som komma skall: CR-Z ska nämligen lanseras redan om ett halvår. Designen är riktigt läcker och leklusten syns även tydligt bakom ratten. Men det mest unika återfinns under huven - där arbetar nämligen en bensinfyra i kombination med en elmotor på totalt 135 hästkrafter. Honda CR-Z blir den första hybridbilen i världen som utrustas med en sexväxlad manuell låda. Med rätt pris kan sportcoupén bli en dundersuccé!

Lexus LFA
Lexus skrällde rejält på salongen och presenterade supersportbilen LFA. Försäljningen startar på stubinen och orderboken stängs när 500 exemplar är slutsålda - det finns således inte mycket tid att fundera över om du har råd att hosta upp exakt fyra miljoner kronor. Du läste faktiskt rätt! Lexus LFA blir med råge en av de absolut dyraste bilarna som tillverkats i soluppgångens rike. Vad du får för slantarna? Tja, förutom en helt oemotståndlig design samt en kupé som får tiden att stanna, en gastkramande V10 på 560 hästkrafter som driver bakhjulen. Färden till hundra rullar på 3,7 sekunder och toppfarten är 325.

Mazda Kiyora
Mazda är i hetluften och presenterar nyheter på löpande band. Det finns dock en röd tråd, inspirationen är hämtad från de fyra naturelementen vatten, vind, jord samt eld. Temat för droppformade Kiyora är naturligtvis vatten och vid exempelvis regn så går vattnet igenom en reningsprocess och vips slipper de åkande vara törstiga. Är inte bilvärlden underbar! Men det är maskineriet som vi egentligen ska fokusera oss på. Under huven arbetar nämligen en helt ny bensinfyra på 1,3 liter i kombination med en sexstegad automat samt start/stopp-system. Därmed stannar förbrukningen på 0,31 liter milen. År 2011 lanseras motorn, tyvärr inte bilen!

Mitsubishi PX-MiEV
Mitsubishi har gett sig in i hybridleken och ger oss en förhandstitt på deras kommande crossover med konceptbilen PX-MiEV. Japanerna har satsat på ett parallellhybridsystem vilket innebär att hjärtat är en bensinfyra på 116 hästkrafter vilken understöds av två elmotorer på 82 hästar. Bilen kan alltså köras med bensin och elmotorerna var för sig eller tillsammans. Men det riktigt fina är att batterierna kan laddas från ett vanligt eluttag. Därmed kan man alltid starta med fulladdade batterier, vilka räcker till två mils körning. Sedan börjar hybridsystemet arbeta som vanligt igen och förbrukningen ligger på runt 0,20 liter milen.

Nissan Leaf
Redan om ett år ska vi kunna susa fram ljudlöst och helt utan avgasutsläpp i nya Nissan Leaf. Det är en äggformad historia vars formgivning imponerar både på ut- och insidan, men ändå är det tekniken som förblindar oss. Elmotorn är på 110 hästkrafter och batterikapaciteten ska räcka 16 mil, sedan måste man ladda upp litiumjoncellerna med hushållsel vilket tar åtta timmar och här återkommer vi till problematiken kring dagens batterier. Däremot ligger milkostnaden på blott en krona och enligt Nissans egna undersökningar så är åttio procent av alla resor i snitt fem mil om dagen. Men vad händer om du ska till svärmor 30 mil bort?

Subaru Hybrid Tourer
Subaru hade världspremiär för en ny "måsvinge" vid namn Hybrid Tourer. Konceptet beskrivs bäst som en elegant kombicoupé med läcker design och fyrhjulsdrift. Under huven arbetar en boxerfyra som kamperar ihop med två elmotorer på 13 hästkrafter (fram) respektive 27 (bak) vilka hämtar sin kraft ifrån litiumjonbatterier. Bilen har dessutom begåvats med start/stopp-system vilket eliminerar all onödig tomgångskörning. Fyra personer sitter furstligt i den stora och ljusa kupén som man tar sig in i via två stora måsvingedörrar. Övre delen av instrumentbrädan kan höjas och sänkas för att skapa en optimal körställning. Fiffigt!

Suzuki Swift SX4-FCV
Japanerna hade stor födelsedagsbaluns och firade att det var 100 år sedan Michio Suzuki grundade företaget som gått från att bygga vävstolar till familjebilar. Suzuki Swift SX4-FCV är ett utmärkt exempel på hur mycket som hänt - för det var först 1955 som den första bilen såg dagens ljus. Då med en tvåtaktsmotor på 360 kubik, nu (54 år senare) så visas en konceptbil vars enda restprodukt är rent vatten! Vi snackar naturligtvis om bränsleceller där en kemisk reaktion mellan vätgas och syre bildar elektricitet, vilket i sin tur driver elmotorn. Ur avgasröret kommer bara rent vatten, men i montern firades det med sake.

Suzusho Supasse V
Suzusho är verkligen inte ett känt namn i bilvärlden och anledningen är att märket bara finns på hemmaplan i Japan. Enda modellen som saluförs är Supasse C som är en ren och skär Lotus 7-replika. Med nya Supasse V ska man försöka vidga sina vyer och det tack vare en formgivning som får oss att tappa hakan. Med ett yttre av glasfiber och aluminium ska vågen stanna på fjuttiga 850 kilo. Maskineriet består av en bensinfyra från Mazda3 MPS som i detta utförande lämnar 272 hästar. Översätts siffrorna till kilo per hästkraft så blir resultatet 3,1 vilket är jämförbart med Ferrari F430 och Lamborghini Gallardo. Inte illa!

Toyota FT-86
Toyota har varit störst, bäst och vackrast på att visa upp miljöbilar och den ena gröna nyheten har avlöst den andra. "Men nu är det på tiden att vi börjar bygga lite roliga bilar också" säger Toyotabossen Akio Toyoda. Sagt och gjort, nu visar företaget konceptbilen FT-86 vilket är ett samarbete med Subaru. Designen utstrålar sportighet medan interiören visar prov på nytänkande. Att Subaru haft ett finger med i spelet märks främst under huven där en boxerfyra på gissningsvis 200 hästkrafter arbetar. Japanerna är ytterst förtegna om sportbilen, men mycket tyder på att den kommer lanseras i slutet av 2011.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!