Laglig skattesmitare

Nu kan alla bli skattesmitare utan att ha skattmasen i hälarna. Det låter ju otroligt men det är dagens sanning: etanolbränslet är nämligen helt befriat från statliga avgifter. Finansministern bjussar dessutom på de kommande trängselavgifterna och alla tjänstebilsåkare slipper undan med tjugo procents lägre förmånsvärde. Det må låta som en dröm - men är det hela sanningen? Vi har träffat motorexperten Kjell ac Bergström, vd för Saab-GM Powertrain, och han rätar ut frågetecknen!

Foto:

Bilnyheter2005-10-13 07:10

Det pågår en livlig debatt i bilvärlden och det är etanol som är ämnet. Bränslet bidrar inte till de skenande koldioxidutsläppen och därigenom växthuseffekten. Tanken är god och regeringen hejar på: så att ägaren kan tänka sig tanka miljövänligt! För man är inte på något sätt tvungen och när temperaturen faller under femton minusgrader så ska man tanka bensin. Då uteblir naturligtvis miljövinsterna - fast skatterabatterna kvarstår. Här ger Kjell ac Bergström sin syn på saken.

? Vilka bränslen kan man använda i Saab 9-5 Biopower?
"Bilen är avsedd att köras på E85 som består av 85 procent etanol från råvaror som kommer från antingen skogs- eller jordbruket, 12.5 procent bensin och 2.5 procent tillsatser. Den kan också köras på vilken bensin som helst men företrädesvis 95 oktan".

? Vad är den stora poängen med att köra med etanol i tanken?
"Till skillnad mot fossila drivmedel bidrar inte förbränningen av etanol till utsläppen av koldioxid och därigenom växthuseffekten. Koldioxiden som bildas när man förbränner etanol ingår nämligen i kretsloppet tack vare att motsvarande mängd upptas ur atmosfären av grödorna som etanolen produceras av. Det blir med andra ord ett nollsummespel".

? Hur många tankställen för E85 finns i Sverige?
"Idag finns omkring 260 mackar som säljer etanol och siffran ökar hela tiden".

? Om priset på etanol ökar vilka fördelar kvarstår då?
"Lägre förmånsvärde med tjugo procent gör 9-5 Biopower perfekt som tjänstebil, fri parkering i vissa städer samt befrielse från trängselavgifterna i Stockholm - samt miljövinsterna förstås".

? Saab (och även Volvo) avråder från att använda etanol vintertid.
Vad beror det på och när har ni lösningen? Vi har ju en lång och kall vinter!
"Vi kan idag inte garantera startegenskaperna på motorn under -15°C om man enbart kör på E85. Vintertid måste således bensin användas i vissa delar av vårt avlånga land. En lösning är på gång som innebär att bränslet förvärms innan det når insprutningssystemet. Jag kan inte exakt säga när denna kan tas i bruk men när den dagen kommer kan vi lika gärna köra på ren etanol. Bensinen i E85 är nämligen där främst för startegenskaperna".

? Vad beror den stora effektökningen på när man använder etanol?
"Effektökningen på tjugo procent (180 bonushästar mot 150 med bensin) beror enbart på att motorn anpassar sig automatiskt efter det högre oktantalet hos E85. En viss effektökning kan även uppnås vid användning av mer högoktanig bensin - men inte lika mycket".

? Till sist - är motorn i Saab 9-5 Biopower likvärdig med bensinaren 2.0t?
"Tekniskt sett skiljer den sig bara genom att vi varit tvungna att använda hårdare material i ventiler och ventilsäten eftersom etanolbränslet är mer aggressivt. Egenskaperna i övrigt är identiska" avlsutar Kjell ac Bergström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!