Lejon med klös

Peugeots storsäljare 406 ska till våren ersättas av en helt ny bil som logiskt får modellbeteckningen 407. Med en nydesignad kaross och ett avancerat chassi kommer den att bli ett starkt kort i betydelsefulla mellanklassen.

Foto:

Bilnyheter2003-12-16 09:18

Modellen har kostat nio miljarder att ta fram och Peugeot räknar naturligtvis med att tjäna storkovan. Låt oss undersöka om lejonet visar framklorna!
Fronten på nya 407 karaktäriseras av ett jättegap och ett rekordstort lejonemblem "Nyllet" med sitt rutmönster har tydliga drag av nya Ferrari 612 Scaglietti, men där upphör också likheterna. Räkna dock med att få se det nya formspråket på flera fransoser inom det närmaste, bland annat väntar en ny coupé bakom kulisserna.

Magisk beteckning
Framstolarna är imponerande och även personer med 190 centimeter i strumplästen måste dra fram stolen ett par hack från det bakersta läget. Baksätet erbjuder också bra utrymme och med två passagerare står även en innehållsrik mittkonsol till förfogande. Instrumenteringen följer Peugeots tradition: runda tavlor med kromade sargar och i blickfånget finns hastighetsmätare samt en tydlig varvräknare. 407 SW introduceras samtidigt som sedanen och kännetecknas av ett rundat bakparti som tar bort den typiska kombilooken. Bilen har till synes inget handtag för att öppna skuffen, men skenet bedrar. Man trycker nämligen på nollan i modellbeteckningen "407" och simsalabim öppnar sig luckan. Motormässigt erbjuds fyra bensinare från 177 upp till 211 hästar. Dessutom finns en trio av dieslar, varav en vinkelsexa med dubbelturbo ser till att lejonet inte tappar klöset!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!