Liten bil charmar stort

När Fiat introducerade en tvåcylindrig turbosnurra i retromodellen 500 i fjol var det många som höjde skeptiskt på ögonbrynen. Visserligen hade koncernsyskonet Ferrari byggt en tvåcylindrig F1-motor redan på femtiotalet, men kunde tekniken verkligen fungera idag? Jajamensan fattas bara och nu flyttar den innovativa maskinen även in under huven på Punto. Vi har provkört i ett soligt Turin.

Foto:

Bilnyheter2012-06-04 04:05


Punto har blivit något av vad 500 var för ett halvsekel sedan - en italiensk folkbil och har varit den mest sålda bilen i stövellandet för artonde året i rad. Men även utanför hemmanationen har Fiaten rönt stor uppskattning för sin form och funktion. Nu har italienskan uppdaterats och mest spännande är en tvåcylindrig TwinAir-motor. Låt oss undersöka om dubbla cylindrar bjuder på dubbel glädje.

Motorn sjunger duett
Vi har lagt beslag på en knallröd Fiat Punto och alla skarpsynta supportrar ser att en hel del karossdetaljer arbetats om. Finish och passform är av högsta klass och så även innerutrymmet. Fiat har verkligen gjort sin läxa och testbilen känns "spänstig" i sin framtoning trots att grundmodellen fyller sju år - vilket är pensionsålder i bilvärlden. Största nyheten är alltså bensintvåan á 139 900 kronor som är ett tekniskt underverk på 85 hästar. Den obligatoriska färden till hundra rullar på 12,7 sekunder samtidigt som toppfarten är 172. Det smattrande motorljudet liknar ingenting annat och vi gillar retrotonen, men kan även förstå kunder som dissar ljudet. Maskinen är dessutom otroligt varvvillig och man drar alltför ofta på växlarna tills varvräknarnålen är i "stoppzonen". Körsättet är naturligtvis inte bra för soppatörsten som anges till 0,42 liter milen, men siffran kan lätt fördubblas. Fiat Punto TwinAir må vara en liten bil men charmar ändå stort!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!