M6-trakasserad

Vi har hört skvallret länge men nu är det officiellt: BMW ska introducera ett vrålåk som blir sexigt värre, namnet blir nämligen M6. Det är en urläcker bayrare som sätter fart på både adrenalinet, slantarna och hjulen. Toppfarten är visserligen begränsad till 250, men med lite omprogrammering har vi här en sportcoupé som spränger 330-vallen Därmed lär det kosta multum att bli medlem i M6-klubben!

Foto:

Bilnyheter2004-12-22 08:14

Det är snart tjugo år sedan vi senast stötte på modellbeteckningen (då med M635), men nu är det väckelsemöte med fartdjävulen som snyltgäst. Under huven på nya M6 arbetar nämligen en vinkeltia på 507 hästar och 520 Newtonmeter. Därmed kan vi skänka en tacksamhetens tanke för att chassit klarar sidokrafter upp till 1G och att hastighetsmätaren projiceras digitalt på vindrutan.

Bjuder på tvärnit
Nya BMW M6 borde förses med varningstext innan den slussas ut till kunderna. "OBS! En enda körning kan bli beroendeframkallande och ge upphov till abstinensbesvär". Ett varv på Nürburgrings fruktade nordslinga (drygt två mil) avverkas exempelvis på åtta minuter - för alla som känner till racerbanan så är det en tid som inger respekt.
Det gör även accelerationen till hundra, vilket klaras av på 4,6 sekunder. Vinkeltian gör naturligtvis ett suveränt arbete, liksom gudskelov bromsarna: från hundra till noll ska det endast behövas 35 meter.
Även den fyrsitsiga kupén innehåller förändringar och det mest synliga är växellådan. Det är nämligen en sjustegad halvautomat som manövreras med hjälp av den traditionella spaken eller med paddlar bakom ratten.
Utseendet är annars i stort sett identiskt med den vanliga "sexan", men baken har begåvats med fyra välsvarvade avgaspipor.
Snacka om att bli M6-trakasserad!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!