Mamma Mia(ta), vilken bil!

VÀrldens roligaste sportvagn har kommit i en ny generation! Den Àr japansk, har plats för tvÄ och Àr sÄ enkel att konkurrenterna fnissade Ät skapelsen vid galapremiÀren 1989. Men den som skrattar först skrattar som bekant sist och sexton Är senare har roadstern sÄlts i över 700 000 exemplar: den största sÀljframgÄngen nÄgonsin för en tvÄsitsare. Det handlar förstÄs om Mazda MX-5 Miata - den körglada japanen med duktig vÀghÄllning, spÀnstig motor och tuff design!

Foto:

Bilnyheter2005-06-09 11:19

NÀr Mazda ursprungligen började skissa pÄ en öppen sportvagn för tvÄ tittade man pÄ Europa och upptÀckte att hÀr fanns entusiastÄk som MG B, Morgan Plus 8 och Triumph Spitfire. Efter att ha provkört och analyserat dessa började japanerna skissa pÄ vad som kom att bli den globala folksportvagnen. Nu (nÀstan tvÄ decennier senare) Àr det dags igen.

Lockande prislapp
Mazdas chefdesigner har i stort sett bevarat originalets form och gÄtt med petitessfull hand över linjerna. "Miata var redan frÄn början sÄ tidlöst formriktig att det inte finns nÄgon direkt orsak att förÀndra utseendet" sÀger Moray Callum. PrestandamÀssigt finns tvÄ bensinfyror att vÀlja bland: dels en 1,8-liters pÄ 126 hÀstkrafter och dels en 2,0-liters pÄ 160. Bilen kommer med fem- alternativt sexvÀxlad manuell vÀxellÄda. En sexstegad automat erbjuds ocksÄ, men vem önskar det i en sportvagn? Ja, för en sportvagn Àr det verkligen frÄga om och nÀr man nu flyttat motorn bakom framaxeln har man uppnÄtt den ideala viktfördelningen pÄ 50/50. Det betyder att bakhjulsdrivna Mazda MX-5 i sin nya tappning har begÄvats med om möjligt Ànnu roligare vÀgegenskaper. Vid Ärsskiftet vÀntas bilen till vÄrt rike och priset blir frÄn 200 000 kronor. Mycket lockande, inte sant?

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!