Mamma Mia(ta)

Längs den spanska kustremsan färdas vi med himlen som tak och njuter av de varma sommarvindarna. Mazda MX-5 2,0 bjuder på sann körglädje och det förfinade motorsoundet har utan tvekan gjort sitt. Roadstern klarar de krokiga vägarna galant och styrningen känns exakt. Från cd:n spelas Gyllene Tiders sommarplåga "juni, juli, augusti" vilket passar ypperligt. Bilen är nämligen som gjord för våra tre svenska sommarmånader.

Foto:

Bilnyheter2009-08-26 09:32


Det var 1989 som Mazda MX-5 Miata såg dagens ljus. I år firar alltså världens mest sålda öppna sportbil 20-årsjubileum och lanseras därför med automatlåda vilket gör den extra rolig att köra på krokiga småvägar.

Säkrare körning
Tredje generationens Mazda MX-5 har inte bara förfinats utan även förbättrats, bland annat har kupéutrymmet växt och det känns tryggt att även säkerheten setts över. Designen kunde måhända varit lite fräckare, men det spelar ingen större roll - allt kompenseras av de utsökta köregenskaperna. Bilen svarar blixtsnabbt på minsta kommando vilket har saknats lite i föregående Miator. Nyheten för i år är en sexstegad automatlåda vilken i kombination med bensinfyran på 160 hästar går riktigt fint och känner du för att växla manuellt så finns paddlar bakom ratten. Förbrukningen ligger på 0,79 liter milen, hundrastrecket nås på 8,5 sekunder medan toppfarten landar på 192 km/h. Priset börjar från 276 800 kronor med tygsufflett och ökar med 16 500 om du önskar en plåtcab. Med vinden i håret och utan något baksäte kan det knappast bli roligare!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!