Med framtiden i sikte

Tokyos bilsalong är den mest framtidsinriktade i världen och det förstår man även av årets tema: "Driving Tomorrow". Ingen slår japanerna på fingrarna när det gäller morgondagens drivmedel och drivsystem - det märks tydligt bland mässans utställare. Samtidigt är det lite skrämmande att flera västländska biltillverkare står med händerna i byxfickorna och ännu inte gjort slag i miljösaken. Välkommen till framtiden och dess bilnyheter!

Foto:

Bilnyheter2005-11-02 08:34

Bilbossarna har mycket att grubbla över: väntar man med att introducera nya drivsystem så är risken stor att bli frånåkt när lagstiftarna sätter käppar i hjulen. Samtidigt har man utvecklat förbränningsmotorn i hundra år till något som kunderna älskar och åtrår. Alla alternativ kommer att framstå som prestandasänkande och det gillar vi inte. Därför återstår det bara att göra bilar som är snålare, renare och med minst lika bra prestanda som idag. En rundvandring på Tokyos bilsalong är rena himmelriket för alla miljöfreaks. Visst finns det biltillverkare som struntar i morgondagen - kanske hoppas de på dispens när ödestimmen kommer...

Bugatti Veyron 16.4
Efter sju sorger och åtta bedrövelser stod den äntligen produktionsklar - Bugatti Veyron 16.4. Tillverkningen började i franska Molsheim förra månaden och anläggningen ligger bara ett stenkast ifrån den ursprungliga Bugatti-fabriken. Den japanska importören berättade vid presskonferensen att av den planerade tillverkningen på trehundra exemplar så ska femton rulla i Japan. Priset är elva miljoner kronor men då ingår fri service och eventuella reparationer under tre år. Alla siffror kring superbilen är svindlande, eller vad sägs om en sextoncylindrig mittmotor på 1001 hästar, acceleration till hundra på 2,5 sekunder och toppfart på 407 km/h. Vi glömde soppaförbrukningen i stadstrafik: fyra liter milen.
Honda FCX
I samband med årets bilsalong i Genève så provkörde vi Honda FCX vilket är en liten bränslecellsbil vars utseende knappast vinner något designpris. Men nu bevisar jappsarna att den avancerade tekniken går att förpacka riktigt snyggt - nya FCX är nämligen superfräck och innehåller även uppdateringar av tekniken. Kallstartegenskaperna som tidigare varit ett dilemma är löst och effekten har höjts till 136 hästkrafter En bakmonterad tank av högkomprimerad vätgas ger dessutom en räckvidd på 56 mil. Bra jobbat!
Ferrari GG50
Hos italienska Ferrari betyder form och prestanda mer än något annat. I detta unika exemplar har tillverkaren tagit steget mot en mer praktisk sportbil genom att bygga den med tre dörrar, fällbart baksäte och lastförmåga på femhundra liter! Bilen har döpts till GG50 vilket står för formgivaren Giorgetto Giugiaros femtioåriga gärning som stjärndesigner, men konstigt nog har det bara hänt tre gånger tidigare att han ritat Ferraribilar. Läckerbiten har en vinkeltolva på 540 hästkrafter och en sexväxlad sekventiell låda. Bilen är byggd som ett koncept - men går du i köptankar så går det att fixa en mot förskotts betalning på tre miljoner!
Lexus LF-Sh
I den uppåtgående solens rike har aldrig varumärket Lexus introducerats, där har lyxbilarna kort och gott hetat: Toyota. Men nu blir det ändring på det och 139 försäljningsställen slår upp portarna samma dag. Moderbolaget Toyota är ju världsledande på hybridbilar och har nyligen köpt sextio procent av Panasonic som tillverkar de avancerade batterierna. LF-Sh är tills vidare en konceptbil men kommer inom det närmaste att presenteras som nya Lexus LS. Flaggskeppet har både vinkelåtta och elmotor, kombinerat med fyrhjulsdrift.
Rolls-Royce Phantom Extended Wheelbase
Rolls-Royce låter sig inte påverkas av miljötrenderna där bilarna minskar i storlek och vikt. I montern presenterades nämligen nya Phantom med förlängd hjulbas - en bjässe på hela 608 centimeter och en matchvikt på tre ton. "Japan är en viktig marknad för oss och det är ett nöje att kunna visa upp något som utvecklats med tanke på våra kunder här" sa bossen Ian Robertsson. I dolda ordalag menade han att japanerna älskar elektriska prylar och det finns det gott om i den tolvcylindriga lyxbilen. Priset ligger runt 3,5 miljoner men då ingår inte drycker till det rymliga barskåpet!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!