Mystikens näste

(Silverstone - England)
Hjärtat i Renaults F1-satsning ligger i Enstone och kan beskrivas som Formel 1-sportens Fort Knox. För mitt ute på vischan bland betande får och grönskande träd gömmer sig Renaults hemliga F1-fabrik. Det är här den senaste teknologin utvecklas och området patrulleras ständigt av vakter. Ändå lyckades vi med det omöjliga - att få tillträde till mystikens näste!

Foto:

Bilnyheter2002-04-26 06:01

Formel 1 är världens dyraste sport och man kan enkelt säga att det handlar om två saker. Först gäller det att skaka fram pengar genom TV-rättigheter och sponsorer. Mild Seven har exempelvis bidragit med drygt 300 miljoner till Renaults satsning, men dessa slantar räcker ändå inte långt. Stallets budget överstiger nämligen 2.6 miljarder - per år. Pengarna spenderas på att utveckla F1-bilar i svindyra material, köra tävlingar jorden runt och naturligtvis betala förarnas löner. Häng med på en spännande tur genom världens häftigaste cirkus!

Saftiga siffrorDet är en anspråkslös by mellan Birmingham och Oxford som är navet i Renaults F1-team. Här bor drygt 800 invånare och 300 arbetar innanför "de vita murarna" som anläggningen kallas för bland ortsborna. Samtliga är handplockade från världens alla hörn, ändå tillhör bilproduktionen bland dom minsta på jorden. Renaults F1-fabrik tillverkar nämligen mellan fem och sju bilar per år, beroende på hur många som kraschar under säsongen. Varje bil består av drygt 13.000 delar och dessa kostar skjortan. Låt oss bjuda på några ytterst hemliga siffror: bakvinge 115.000:-, växellåda 945.000:-, kylsystem 225.000:-, bensintank 110.000:- och ratten som jag fick äran att prova kostar (hör och häpna) 750.000 kronor. Men det riktigt imponerande är att samtliga delar tillverkas under ett och samma tak. I Enstone finns bland annat fyra speciella ugnar där kolfiberdetaljer bakas i hög värme och under högt lufttryck. Varje ugn kostar drygt hundra miljoner. Renault har dessutom en ny vindtunnel för priset av en miljard. Det är lätt stirra sig blind på siffror i den här sporten, men stålarna ger också arbetstillfällen. Enbart Renaults stall sysselsätter 640 anställda, varav 340 jobbar i Paris.

Farliga farter
Av dessa personligheter är naturligtvis förarna Jarno Trulli och Jenson Button de populäraste. Men låt oss inte förglömma stallchefen och tillika tjejtjusaren Flavio Briatore, mannen som möjliggjorde vårt besök. Det fanns dock ett krav: att vi på heder och samvete inte skulle plåta några hemligheter. Lönen för mödan var att få se det heligaste av allt heligt: motorn. Demonstrationen ägde rum på Silverstone och min lärare var ingen mindre än Jenson Button. Jag vet naturligtvis att det är som att svära i kyrkan att fråga honom om effekten i V10:an, men det är tjänstefel att inte ställa den. Därför blev jag riktigt förvånad när Jenson svarade "maskinen varvar över 17.500 varv och effekten är över 850 hästar".
Teknikerna startar sedan bilen så vi får njuta av ljudet och Jenson avverkar tio varv på banan. Hur det känns? Jo, fastspänd i sexpunktsbältet ligger man snarare än sitter bakom ratten.
Från detta skruvstäd känns varje rörelse, krängning och rattutslag i hela kroppen. Fartvinden vill slita hjälmen av dig, motorn skriker upphetsat och under varje varv gäller det att lura döden. Om det sedan är värt årslönen som varierar mellan 10-300 miljoner får ni själva avgöra.
- Jag vet i alla fall vad jag hade gjort...

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!