Nu grönskar det(roit)

Detroit är bilindustrins vagga och allt började en sommardag 1903. Henry Ford satte världen på hjul och förändrade våra liv. Men konkurrenterna dök upp snabbt: General Motors slog upp sina portar 1908 och Chrysler 1928. Den mäktiga trion kallas "the big three" och har sina huvudkontor i "Motown". Fast med tanke på det ekonomiska läget så har bilstaden fått ett nytt, inte så charmigt smeknamn: "Ghost town". Detroits bilsalong skrämde dock i väg alla spöken och bjöd på tro, hopp och kärlek till miljön!

Bilnyheter2008-01-23 08:00


Äntligen har den amerikanska bilindustrin fått upp ögonen för miljöfrågorna, även om det bara är en början. Nu låter det ungefär så här på presskonferenserna: "tio hästar starkare, men fem procent snålare". De stora muskelmaskinerna finns alltså kvar, men man har faktiskt börjat tänka på förbrukningssiffrorna och det är inte illa - vi snackar trots allt om USA! Dessutom chockade både sportbilstillverkaren Ferrari och krigsveteranen Hummer med att visa etanolversioner. Detroits bilsalong 2008 är en början på något stort.

Audi R8
Audis favoritartist är utan tvekan Bryan Adams - det var nämligen andra bilsalongen på raken som världsstjärnan dök upp och den här gången brände han av "The only thing that looks good on me is you". Texten stämmer bra med supersportbilen som presenterades: Audi R8 V12 TDI. Jajamänsan, du läste helt rätt. Motorn är ett dieselmonster på 500 hästar och hela 1 000 Newtonmeter i vridmoment. Hundrastrecket nås på 4,2 sekunder och toppfarten överstiger 300 knutar, ändå ligger förbrukningen på runt litern! "The only thing i want, the only thing i need, the only thing i choose, the only thing that looks good on me...is you".

BMW X6
Samlar du på förkortningar inom bilindustrin? Ja, då kan du lägga till "SAC" i ordlistan nu. Bokstavskombinationen står för "Sport Activity Coupé" och innebär att en terrängbil och sportcoupé hoppat i säng med varandra. I maj dyker således BMW X6 upp och designen för tankarna till såväl racerbanan som terrängen. Bilen är naturligtvis fyrhjulsdriven och spekulanterna kan välja mellan två dubbelturbomatade bensinmotorer (306/407 hk) och två dieselmotorer (235/286 hk). Kupén är strikt fyrsitsig och förarmiljön är som vanligt en ergonomisk fullträff.

Chrysler ecoVoyager
Hur ser framtidens familjebuss ut? Chrysler ställde frågan till sina utvecklingsbossar och svaret på frågan blev ecoVoyager. Det är en riktig tuffing, ändå är det inte linjeföringen som imponerar mest på oss utan framdrivningen. Konceptbilen har nämligen en elmotor på 268 hästkrafter som räcker för 6,5 mils körning. När batterierna sinar så går en bränslecell igång och vips blir räckvidden hela 48 mil. Summa summarum: Chrysler ecoVoyager är totalt avgasfri. Runt denna enastående drivlina har jänkarna skapat en lyxbil med fyra fåtöljer och entrén till aktersoffan görs med stil. Dörrarna är nämligen hängda i bakkant!

Corvette ZR1
Corvette är den mest beroendeframkallande medlemmen i General Motors storfamilj. Legenden föddes 1953 som en tvåsitsig roadster från Chevrolet, men numera har förnamnet slopats i Europa eftersom varumärket emigrerat till Korea. I staterna är namnet fortfarande Chevrolet Corvette och nya ZR1 är den vassaste muskelbilen i modellseriens 55-åriga historia. Under huven arbetar en kompressormatad V8 på 626 hästar och maxvridet är imponerande 823 Newtonmeter. 0-100 rullar på 3,5 sekunder och toppfarten ligger på rätt sida om 300-strecket. Ändå är "bara" priset 100 000 dollar, motsvarande ca 645 000 kronor.

Ford F-150
Titta noga på bilden, det här är nämligen salongens viktigaste bilnyhet och berör miljontals amerikanare. Nej, jag skämtar inte. Ford F-150 må vara en riktig b-kändis på våra breddgrader men "trucken" ligger etta på USA-toppen sedan tjugotre år tillbaka. Det säger en hel del om jänkarnas bil- och miljövanor. Den nya pickisen är större och kraftigare än någonsin och mannen bakom formen är Peter Horbury, Volvos tidigare designboss. Invändigt har materialvalen blivit mer påkostade och det finns gott om lull-lull. Bland annat ett system som förhindrar att släpet kommer i svaj. I maskinrummet erbjuds bara vinkelåttor, vad annars?

Hummer HX
Hummer är nationalhjälte i USA och en rullande symbol för landets " war against terror". Bilens genombrott blev med det första Irakkriket, det som pappa Bush satte igång för att kontrollera oljan. När sonen George tog över makten och invaderade landet ytterlige en gång så var det viktigaste terrängfordonet (just det) Hummer. Med tanke på att giganternas gigant ledde jakten på det "svarta guldet" så är det nästan komiskt att titta på nya HX - vars V6:a drivs med etanol. Kors i taket! Annars finns de typiska dragen kvar: små skottgluggar till fönster, kantig, bred och med allmänt stöddig attityd.

Hyundai Genesis
Genesis är det latinska ordet för "början" och konceptbilen Hyundai Genesis är garanterat början på något nytt. Det är en 2+2 sitsig sportcoupé med riktigt fräck design som koreanerna tänker sätta i produktion våren 2009. Det innebär alltså att dagens Hyundai Coupé gått in på slutvarvet. "Det kommer att bli den mest prisvärda coupén på markanden" utlovas det på presskonferensen och det låter ju spännande. Under huven på konceptbilen arbetar nämligen en V6:a på 300 hästkrafter som driver på bakhjulen. Inredningen är effektivt klädd med rena och lättorkade ytor plus djupt skålade sportstolar.

Land Rover LRX
Vad kommer att hända med Land Rover och Jaguar? Jo, allt tyder på att indiska Tata köper varumärkena av Ford och på bilsalongen haglade skämten: "om varumärkena blir indiska kommer man då fortfarande att sälja dem med koskinn i klädseln?" Ja, det kan man fråga sig med tanke på landets heliga kossor. Land Rover LRX är hur som helst engelsmännens nya minsting och är en tvådörrars "terräng-coupé". Men det var inte bara formen som drog till sig nyfikna blickar, utan även tekniken. Utställningsbilen har nämligen en hybridmotor, alltså både en el- och dieselmotor. Utsläppen stannar därmed på 120 gram koldioxid per kilometer.

Lexus LF-A
Lexus skrällde på salongen och presenterade supersnygga LF-A Roadster. Japanerna kallade utställningsbilen för "concept" men i verkligheten är kärran näst intill produktionsklar. Alla inblandade är mycket hemlighetsfulla och yppade inte mycket om innehållet - men det räcker att titta på den taklösa läckerbiten så förstår man vad som är på gång bakom kulisserna. I baken finns tre centralt placerade avgasrör som får alla nyfikna att undra vad som gömmer sig under huven. Vill du veta? Ja, i maskinrummet arbetar en V10 på över femhundra hästkrafter som toppar 320 km/h. Men du får inte säga det till någon?

Mercedes GLK
Mercedes GLK blev en omdiskuterad premiär, främst för formen. Huruvida designen är snygg eller inte tvistar de lärde. Vi lägger oss inte i diskussionen utan konstaterar bara att den är fyrkantig och för tankarna till den klassiska Geländerwagen. Tyskarna kallar showbilen för "vision", men i höst kommer den färdiga stjärnan ut i bilhallarna. På plats i förarstolen infinner sig trivseln fort och även baksätet fyller sin funktion på ett helt godkänt sätt. Under huven arbetar en dieselfyra på 170 hästar med Bluetec-teknik. Det innebär att 80 procent av kväveoxiderna försvinner genom att blanda urin (urea) med avgaserna. Snacka om pissren!

Saab 9-4X
Saab 9-4X rullande ut på catwalken och publiken jublade. Det är inte så speciellt, men att General Motors valt stadsjeepen till sitt största dragplåster på salongen är unikt och värt en extraapplåd. Bilen som presenterades är en konceptbil, men den färdiga versionen är klar och väntas ut på markanden inom ett år. Designen är riktigt tuff och den femsitsiga kupén är "very Saabish". I maskinrummet arbetar en relativt liten turbofyra, fast maskinen utvecklar hela 300 hästar tack vare etanoldriften. Saab 9-4X ska byggas i Mexico, vilket chefen Jan-Åke Jonsson knappast gråter för. "Nej, ur valutasynpunkt är det helt rätt" säger bossen.

Toyota A-BAT
Toyota A-BAT är en fräck pickup som kräver "två hål i väggen". Konceptbilen är en så kallad plug-in-hybrid och innebär att man kan ladda litium-jon-batterierna via ett vanligt eluttag. Det räcker till cirka tio mils körning, sedan tar bensinfyran över kommandot. "Tekniken är banbrytande och den som kör under tio mil om dagen behöver sällan eller aldrig besöka en mack" förklarar designern Matt Sperling. Om två år lanseras de första bilarna med plug-in-teknik men knappast i form av Toyota A-BAT. Pickupen lever nämligen vidare som en djärv designdröm!

Volkswagen Passat CC
Coupéer förändrar oftast adrenalinets flödesschema men är inte särskilt praktiska. Volkswagen tog därför coupémodellens sköna karosslinjer och placerade fyra dörrar på mästerverket - vips så föddes Passat CC. Bilen är strikt fyrsitsig, men insteget till baksoffan är lite bökigt eftersom taklinjen är kraftigt nerdragen. Vill man vara fin får man lida pin! Väl på plats väntar en angenäm upplevelse, lite "Phaeton-känsla" faktiskt och man kan inte låta bli att imponeras. Under huven erbjuds tre bensinare (160/200/300 hk) och två dieslar (140/170 hk). Den svenska premiären sker efter sommaren.

Volvo XC90 R-design
På bilsalongen förväntade sig många att se nya Volvo XC60 - men tji där gick dom bet. Göteborgarna sparar nämligen godsaken till Genèves bilsalong i mars. Istället fick besökarna hålla till godo med XC90 R-design, med andra ord ett fabriksmonterat stylingpaket som piffar upp formen. Vad sägs exempelvis om 20-tumsfälgar, dubbla avgasrör, en unik hasplåt, mattlackerade ytterbackspeglar och diverse R-loggor runt bilen? Annars handlade skvallret mest om att Volvo överväger att börja bygga bilar i USA. Den låga dollarkursen gör det nämligen ogynnsamt att exportera bilar till staterna. Volvo blöder och något akut måste göras.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!