NX är spindeln i nätet

Det har varit ett av bilbranschens mest omtalade designfenomen. Vissa tycker den är hemsk och jämför formen med toppen på en skäggtrimmer. Andra älskar fräckheten och tycker det är arkitektur när den är som allra bäst. Vi talar om Lexus spindelgrill och på helt nya NX så når den nya proportioner. Vi har fått en exklusiv förhandstitt på bilen som ska bli spindeln i nätet för Lexus.

Foto:

Bilnyheter2014-09-08 04:05


Vi befinner oss i centrala London tillsammans med en liten skara utvalda motorjournalister. Det är mycket sekretess och hysch-hysch, men så är det också en inofficiell visning av Lexus NX. Eventet tillhör inte det vanliga i branschen och bevisar hur viktig modellen är. Nya NX är nämligen en kompaktsuv som, om planerna går i lås, ska stå för en tredjedel av japanernas försäljning.

Sladdlös laddningLexus NX har klara drag från IS-familjen och den kupéliknande siluetten ger intrycket av att en stor hand tagit tag i fronten och dragit hela karossen baklänges. Den maffiga och minst sagt omtalade spindelgrillen ger ett kraftfullt intryck samtidigt som den pilformade dagsljusslingan inunder strålkastarna höjer wow-faktorn. För att ytterligare spä på SUV-känslan så har NX svarta hjulhuskanter och blanksvarta yttre backspeglar. Den sluttande taklinjen övergår till sist i en liten bakvinge och nedanför sticker ljusramperna ut en bit från karossen. Inredningen är exklusiv och består av en smakfull blandning av skinn, krom och trä. Komforten kan inte bli bättre och överst på mittkonsolen tronar en åttatums pekskärm, vilken styrs med en smart pekplatta. En annan nyhet är att japanerna bjussar på sladdlös laddning av mobiltelefoner men just nu är det bara de senaste nallarna från Nokia och Samsung som stödjer finessen.

London till SeattleLyfter vi på motorhuven så håller den sig uppe med gasdämpare - precis vad som anstår en lyxbil. På motorkåpan går det att läsa "Lexus Hybrid Drive" och tekniken i den förväntade storsäljaren är hämtad från IS 300h. Det innebär att en bensinfyra samsas med en elmotor och väljer du till fyrhjulsdrift så tillkommer ytterligare en elmotor som driver bakhjulen. Totaleffekten hamnar på 197 hästkrafter och till anrättningen serveras en ny sexstegad automatlåda. Om du är intresserad av något dieselalternativ så kan du glömma det och anledningen är enkel - både japaner och jänkare ratar oljepannor. Lexus NX är utrustad med ett digert säkerhetspaket som inkluderar adaptiv farthållare med autobroms, körfältsassistans, döda-vinkel-varnare och dessutom ett varningssystem för bakomvarande objekt vid backning. Svensk galapremiär blir det i oktober och grundpriset börjar från 361 700 kronor. Londoneventet gick under epitetet "se men inte köra" och inom kort återkommer vi med en provkörning från USA. Seattle, here we come!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!