Oh là là. Très magnifique!

Vartannat år stormas "Mondial de lŽAutomobile" av 1,5 miljoner bilfreaks under sexton dagar. Det är faktiskt världsrekord för bilsalonger och kan jämföras med att huvudstadens största turistattraktion, Eifeltornet, besöks av sex miljoner under ett helt år. Men det finns fler likheter: att traska runt i de åtta mässhallarna under ett par dagar känns i benen som att ha gått de 1665 trappstegen upp i det världsberömda tornet. Det är bara höjdskräcken som fattas!

Foto:

Bilnyheter2010-10-08 07:10


Det är inte konstigt att bilsalongen i fransosernas huvudstad är i en klass för sig. Metropolen bjuder ju redan på de bästa showerna, den exklusivaste shoppingen och de flottaste restaurangerna där gästerna betalar tusenlappar för att käka - sniglar och grodlår. Det som blir trendigt här blir snabbt brännhett över hela världen och det har bilindustrin förstått. En perfekt genomförd mässa kan vara lika mycket värt som Mona Lisa, vars leende kan beskådas en bit härifrån. Bienvenue à Paris!


Audi Quattro
"Quattro" betyder fyra på italienska och har blivit synonymt för Audis fyrhjulsdrivna bilar. Trettio år efter debuten släpper nu tyskarna ett helt nytt koncept för att hylla framgångssagan - nämligen Audi Quattro. Bilen baseras på RS5:an men har kortare axelavstånd, sänkt taklinje, lägre vikt och betydligt råare design som ska föra tankarna till det glada åttiotalet. Interiören är strikt tvåsitsig och instrumentpanelen helt digital. Under huven gömmer sig en turbofemma på 408 hästkrafter där noll till hundra rullar på 3,9 sekunder. Många stod och dreglade i montern. Frågan är bara om det är tillräckligt många för att det ska talas om serieproduktion?

BMW 6-serie Coupé
BMW 6-serie Coupé är en urläcker bayrare som sätter fart på både adrenalinet, slantarna, och hjulen. Vad som gömmer sig i maskinrummet är hemlighetsstämplat men våra källor säger att det rör sig om en nyutvecklad dubbelturbo-V8 på ca 580 hästkrafter som även ska arbeta under huven på nya M5. BMW kallar utställningsbilen för koncept men i verkligheten är det en produktionsklar ersättare till dagens "sexa". Förarmiljön är riktigt trevlig och färddatorn "iDrive" hjälper dig med allt från att ställa in ventilationen till att visa vägen till närmsta massör. Ja, om nu inte den inbyggda stolsmassagen gör tillräcklig nytta!

Citroën DS4
Citroën DS väckte stor uppmärksamhet när den hade världspremiär på Paris bilsalong 1955. Cittran var en teknisk innovation, men framförallt hade den ett revolutionerande formspråk som resulterade i smeknamnet "Paddan". Exakt 55 år senare är det dags för världspremiären av nya DS4 och det är en snyggt skulpterad familjetransportör. Interiören lockar med lyx och flärd, vilket just ska förknippas med modellnamnet: DS. Vid lanseringen erbjuds två olika dieselspisar på 110 respektive 160 hästkrafter samt tre olika bensinare på 120, 155 respektive 200 hästar. Enligt fransoserna är det en coupé med två bakdörrar vars handtag är "osynliga".


Ford Focus ST
Ford visade upp en sportigare variant av den nya generationens Focus och tilläggsnamnet är välbekanta ST. Kulören får nog många att börja tänka på den gamla schlagerdängan "diggiloo diggiley" och för er som undrar kan vi meddela att färgen heter "Tangerine Scream". Ford är än så länge ytterst förtegna om faktauppgifterna kring vrålåket men vi kan avslöja att det rör sig om en tvåliters turbofyra på 250 hästar och 360 Nm. Nya Ford Focus når handlarna under nästa vår medan ST-modellen dyker upp först under 2012. Undrar du vad modellnamnet betyder? Tja, "Sports Technologies". Vad annars?

Jaguar C-X75
Jaguar stod för mässans största skräll med C-X75. Supersportbilen är ett rullande bevis för att man både kan äta kakan och ha den kvar. "Mästerkatten" har nämligen något så ovanligt som två turbinmotorer vars uppgift är att ladda batterierna och på så sätt förbättra bilens räckvidd. Man tar sig elva mil på ren eldrift eller nittio med hjälp av turbinmotorerna, vilka arbetar med hjälp av gas. Totalt rör det sig om fyra elmotorer på 195 hästkrafter vardera (totalt 780 hk) vilka har monterats vid varje hjul. 0-100 rullar på 3,4 sekunder samtidigt som toppfarten är 330 och koldioxidutsläppet låga 28 gram per kilometer. Imponerande!

Lamborghini Sesto Elemento
Det hettade till rejält när Lamborghini bjöd på en oförglömlig eldshow i samband med visningen av konceptet Sesto Elemento. En utvald skara av världspressen "flockades" nämligen kring supersportbilen redan kvällen före bilsalongens öppnande vilket gjorde ärkerivalen Ferrari "tjurig". Att namnet Sesto (sex) Elemento (element) kommer från det sjätte grundämnet - kol - passar perfekt. Italienskan är nämligen byggd helt med kolfiber som grund. Den 999 kilo lätta tjuren spänner musklerna och under huven arbetar en V10:a på 570 hk, vilket resulterar i att sprinten till hundra klaras av på mäktiga 2,5 sekunder!

Mercedes CLS
Under Genèves bilsalong visade Mercedes upp konceptet F800 Style och det utlovades redan då till mångas stora förtjusning att mycket av designen till kommande CLS skulle hämtas just därifrån. Sagt och gjort, nu är det således dags för en helt ny modell att göra entré och ingen lär bli besviken över den coupéliknande formgivningen. Interiören bjuder på stjärnglans med utsökt kalvskinn och handpolerade träpaneler. Framstolarna är bekväma och även två personer sitter oförskämt bra i baksätet. Inledningsvis erbjuds två motorer: en bensinsexa på 306 hästar (599 000 kr) samt en dieselsexa på 265 (636 000 kr).

Opel GTC Paris
"Skulpturalt artisteri möter tysk precision". Tja det är i alla fall så som tyskarna själva beskriver sin nya konceptbil. Med ett sportigare utseende och en aggressivare framtoning ska Opel Astra GTC, förlåt, Opel GTC Paris bli en värdig konkurrent till Volkswagen Scirocco. Interiören bjuder på röd/svart skinnklädsel med aluminiumfärgade detaljer. Under huven arbetar en bensinfyra på hela 290 friska kusar och för att spara på de värdefulla bränsledropparna så har bilen försetts med ett start/stopp-system. Men är föraren på riktigt bushumör så kan antispinnsystemet kopplas ur och lågprofilsulorna gå upp i rök!

Peugeot 508
I Peugeots monter kryllade det av säkerhetsvakter och det var inte på grund av att man visade upp nya 508 utan för att Frankrikes president Nicolas Sarkozy kom på celebert besök. Han synade ersättaren till dagens 407 och 607 ordentligt i sömmarna och omdömet blev gott. Bilen har fått ett betydligt mindre lejongap och byggs på samma plattform som Citroën C5. Motoralternativen är sex till antalet: två bensinare på 120 respektive 156 hästkrafter samt fyra dieselspisar på 112, 140, 163 samt 204. Peugeot 508 hamnar i mellanklassen och erbjuds både som sedan och kombi. Men om fransmännen lyckas slå konkurrenterna är en helt annan "femma".

Renault DeZir
Det finns många attraktiva fransyskor men ingen likt Renault DeZir. Konceptet är sensuellt, utmanande och bjuder på otroliga former. Trots den vackra designen förs tankarna ändå till Audi R8 som med sin berömda sidosköld visuellt delar karossen på mitten. Den eldrivna sportbilen utvecklar maximalt 150 hästar, fixar hundrastrecket på fem sekunder samtidigt som toppfarten är 180. Man tar sig sexton mil innan det är dags för laddning via två hål i väggen och det tar åtta timmar för att få fullt krut i batterierna. Att fransyskan fått ett namn som anknyter till "begär" och "åtrå" efter engelskans "desire" kan man ju lätt förstå.

Saab 9-3 ePower
Saab är ett utmärkt exempel på hur snabbt allt kan förändras i bilvärlden. Vid årsskiftet var oddsen för att Trollhätteföretaget skulle överleva inte särskilt goda och nu presenteras Saabs första elbil: 9-3 ePower. Här går det snabbt i vändningarna! I maskinrummet arbetar en elmotor på 184 hästkrafter vars räckvidd är tjugo mil. Batterierna är av litiumjon-typ och laddas via ett vanligt hushållsuttag. Noll till hundra rullar på 8,5 sekunder medan toppfarten är 150 km/h. När "sladdbarnet" ska börja serieproduceras är ännu inte bestämt men att Saab rullar med strömmen är helt klart.

Toyota Verso-S
Verso betyder mångsidig (från engelskans versatile) och det stämmer bra överens med nya Toyota Verso-S. Trots sin längd på under fyra meter bjussar minibussen på praktiska lösningar och japanerna själva hävdar att det är den mest kompakta bilen i klassen. Interiören upplevs ändå som relativt rymlig samtidigt som bagageutrymmet sväljer 430 liter med alla stolar på plats. Verso-S kommer med en bensinmotor på 99 hästkrafter samt en diesel på 90, varav den sistnämnda kvalar in som miljöbil med sina 113 gram koldioxid. Lanseringen sker i början av nästa år och priset förväntas hamna strax över 150 000 kronor.

Volkswagen Passat
Sedan lanseringen 1973 har Volkswagen Passat sålts i inte mindre än 15 miljoner exemplar. Nu är det dags för den sjunde generationen och här finns passande nog lika många motorer att välja mellan. Bensinare på 160 (etanol), 211 respektive 300 hästkrafter. Dieslar på 105, 140 respektive 170 hästar samt en gasversion på 150. Nya Volkswagen Passat bjuder på innovativa lösningar och den fiffigaste är utan tvekan "Easy Open". Alla som stått med båda händerna fulla utanför snabbköpet skulle säkert uppskatta om man med en enkel fotrörelse kunde öppna bagageluckan - utan att behöva ställa ner kassarna. Det är precis vad tyskarna nu erbjuder och systemet känner automatiskt av nyckeln i fickan.

Volvo V60 R-Design
Volvo V60 lanseras inom kort men redan nu släpper man sportpaketet vid namn R-Design. Det första man lägger märke till är den nydesignade fronten med en grill i pianosvart samt att backspegelkåpor och diverse dekorlister fått en matt metallfinish. Dubbla avgaspipor i baken är lika självklart som de femekrade 18-tums fälgarna som också ingår i affären. Förutom dessa utseendemässiga förändringar har modellen ett klart sportigare chassi som sänkts 15 millimeter. Inuti bilen är den mest tydliga förändringen de blå mätartavlorna och sportstolarna som fått emblemet inpräglat i ryggstöden. Snyggt, men förmodligen väldigt dyrt!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!