Oj, vilken dragkamp!

Det stundar en kanonsommar med fler soldagar och högre temperaturer än de senaste åren - i alla fall om vi ska tro på meteorologoraklet Wolfgang Röders långtidsprognos. Vädergudarnas raseriutbrott är oftast en anledning till att inte köpa och köra öppet, men nu finns det inget att skylla på längre. Ja, om du inte har en illasittande tupé eller lider av nackspärr förståss. Annars har utbudet aldrig varit större och här presenterar vi årets mest hårresande friskluftsbilar. Beredd dig på ditt livs "dragkamp!"

Foto:

Bilnyheter2004-05-24 07:09
1 480 000:- Ferrari 360 Spider
Att snacka om Ferrari 360 Spiders köregenskaper är nästan löjligt: sportbilen är nämligen i en superklass för sig och en normalbilist kommer aldrig i närheten av fartens berusning. Magen, nerverna och ditt sunda förnuft säger förhoppningsvis ifrån långt innan. Om inte hoppas jag att bilen är välförsäkrad - för när naturlagarna väl upphävs och 360 Spiders explosiva vinkelåtta på fyrahundra hästar tappar greppet så är det bara att ta ett djupt andetag och be en stilla bön. Att fälla ner suffletten tar enbart tjugo sekunder och på samma tid kan du blåsa iväg från noll till 225 km/h.

950 000:-* Cadillac XLR
Cadillacs designteam ville bygga ett "stridsplan" för gatan och inspirationen hämtades från det superhemliga Stealth B2. Visst bjuder nya XLR på radikala linjer och med hjälp av en knapp bakom växelväljaren förvandlas bilen från coupé till cabriolet på trettio sekunder. Liksom det osynliga jaktplanet så är karossen byggd i kompositmaterial och tomvikten är imponerande 1 635 kilo. Den pampiga interiören består av eukalyptusträ samt aluminium och är skapad av den italienske juvelerarfirman Bvlgari. Vad gömmer sig då för frestelse under huven? Jo, där jobbar en vinkelåtta på 326 hästkrafter och 420 Newtonmeter. Men smakar det så kostar det och prislappen lyder på 950 000 kronor. Men å andra sidan så kostar det flygande originalet femton miljarder!

781 000:- BMW 645 Ci Cabriolet
Det var fjorton år sedan vi senast stötte på modellbeteckningen men nu är det väckelsemöte med fartdjävulen som snyltgäst. Under huven på nya 645 Ci Cabriolet arbetar nämligen en vinkelåtta på 333 vildhästar vars toppfart är begränsad till 250. Därmed kan vi skänka en tacksamhetens tanke för att hastighetsmätaren projiceras digitalt på vindrutan. Formgivningen får medtrafikanterna att vrida nacken ur led så räkna med att bli uttittad om du är en av de tjugo svenskarna som får köpa cabben under året. Förarmiljön är välbekant från 7-serien och superdatorn "iDrive" har sin givna plats. Den hjälper dig med allt från att ställa in navigationssystemet till att visa vägen till närmsta massör. Det finns nämligen ingen inbyggd massage i stolarna?

423 900:-* Nissan 350Z Roadster
Designen får hjärtat att bulta och Z-emblemet i rattnavet tycks vara utskuret med en precision som hos Zorros värja. Nissan 350Z Roadster har dessutom flera likheter med den spanske superhjälten: båda är orädda och drar sig inte för att visa sina resurser. Under huven jobbar nämligen en vinkelsexa på 280 hästar som driver de bakre 18-tummarna via en sexväxlad låda. Efter 5,9 sekunder är farten hundra och det roliga är slut först vid 250, då tar nämligen elektroniken "ztrupgrepp". Därmed får skämtsamma ägare ta på sig Zorros ögonbindel och slängkappa med tanke på alla fartkameror...

351 900:- Mercedes SLK
Kan en cabriolet bli mycket attraktivare än så här? Nej, knappast. Men även tekniskt har nya Mercedes SLK allt man kan önska sig. Vad sägs om fjärrmanövrerat plåttak samt en världsnyhet som förlänger öppettiden - man kan nämligen få varmluft sprutandes från nackstöden. Motorutbudet består av tre maskiner: instegsmodellen har begåvats med en fyra på 163 hästkrafter och nästa steg är en sexa på 272. Men mest drag bjuder SLK 55 AMG på eftersom framfarten sker med en vinkelåtta på 360 hästar. Hundrastrecket klaras av på 4,9 sekunder och efter tjugotvå sekunder visar hastighetsmätaren 250, vilket är exakt samma tid som det tar att fälla plåttaket!

329 900:- Saab 9-3 Cabriolet
Man skulle lite skämtsamt kunna säga att Saab i allra högsta grad är en "öppen affär". Ingen annan biltillverkare i världen säljer nämligen så stor andel cabbar som Trollhätteföretaget. I staterna är exempelvis var fjärde Saab en cabriolet och i hela världen ungefär var sjätte. Mycket krut har därför lagts ner för att göra suffletten så tyst och välisolerad som möjligt. Saab använder sig av ett trelagerstak som öppnas eller stängs på rekordsnabba tjugo sekunder. Vad gäller interiören så är den identisk med sedanen, däremot har två utskjutbara störtbågar tillkommit. Det känns tryggt - för under huven erbjuds turboladdade fyror på 150, 175 respektive 210 kusar.

329 500:- Audi A4 Cabriolet
Att förvandla en fullfjädrad familjebil till en riktig glidarcab är svårt. Men Audi har som vanligt lyckats och taklösa A4 är en farlig utmanare i jakten på sommarens hetaste cab. Modellen är givetvis utvecklad från sedanmodellen, men karossen har vuxit med sju centimeter på längden och tre på bredden - vilket märks i baksätet. Där kan nämligen två fullvuxna färdas bra, givetvis med trepunktsbälte och aktiva störtbågar. Motorutbudet består av en kvartett på antingen 163, 170, 220 eller 344 hästkrafter.

269 900:- Chrysler PT Cruiser Cabrio
Ur högtalarna strömmar toner från "Beach Boys" och egentligen saknas bara en surfingbräda som sticker ut ur bakluckan. Nej, den här gången nöjer vi oss med att surfa på nostalgivågen men visst är nya PT Cruiser Cabrio en frisk fläkt. Jänkaren är närmast ett fabriksfärdigt custombygge som numera begåvats med nerfällbart tygtak. Ja, man kan stirra sig blind på formgivningen som inspirerats av trettiotalets gangsterbilar aŽla Bonnie och Clyde. Kulhålen lyser dock med sin frånvaro ändå skjuter turbomotorn skarpt tack vare 223 hästkrafter. Interiören består av klatschiga färger och schysta material. Handen letar sig mer än gärna till den biljardbollsliknande växelspaksknoppen och andra attribut som höjer pulsen är navigationssystem samt läderklädsel, vilka är inbakade i priset!

243 000:- Volkswagen Beetle Cabriolet
Den klassiska folkacabben har äntligen fått sin moderna efterträdare - suffletten är exempelvis ett förfinat plagiat av originalet från 1950. Numera erbjuds dock taket i elutförande, men entusiasten nöjer sig säkert med den klassiska "enhandsfattningen" från tiden det begav sig. Den stora runda hastighetsmätaren finns naturligtvis fortfarande kvar, liksom den fräcka blomvasen. Däremot har tyskarna försett cabben med två skyddsbågar bakom baksätespassagerarna som automatiskt fälls upp om man överträder naturlagarna. I maskinrummet återfinns fyror på antingen 115 eller 150 kusar.

224 900:- Peugeot 307 CC
Med en snygg rumpa kan man komma långt i karriären - det må gälla filmstjärnor, popartister och faktiskt även bilar. Peugeot 307 CC är ett lysande exempel eftersom bilen går åt som smör i solsken. Nu beror det säkert inte enbart på bakdelen men designchefen Gérard Welter är bombsäker på sin sak: "friskt vågat är hälften vunnet". Den starka framtoningen blir ännu tydligare med det breda axelavståndet som direkt signalerar om en väghållning utöver det vanliga. På tjugofem sekunder fälls plåtcabben ned och med hjälp av hydraulik viks det ihop in under bagageluckan. Drivkällan är tvenne motoralternativ på antingen 137 eller 180 hk.

199 900:- Renault Mégane Coupé-Cabriolet
Visst längtar vi väl alla efter att få fräsa iväg mot solnedgången med håret fladdrande i den ljumma fartvinden? Men vad gör man när nackspärren gör sig påmind och vindarna inte längre känns så behagliga? Jo, då är nya Renault Mégane Coupé-Cabriolet lösningen. En knapptryckning är allt som behövs för att på tjugotvå sekunder lägga på glastaket som förvandlar cabben till ombonad coupé. Som grädde på moset erbjuds hög säkerhet, hyfsad bagagekapacitet och under frontens svepande linjer erbjuds två motorer på 115 respektive 136 hästar.

174 900:- Ford Streetka
Enligt den egyptiska mytologin var Ka en gud som spred vitalitet och livsglädje omkring sig. Nu har guden återuppstått i en rullande skepnad - Ford Streetka är nämligen en bil som bjuder på ett gott skratt. Den får alla medtrafikanter att gnugga sig i ögonen och titta en gång till. Jag kan dock försäkra att ingen ser i syne: Ford Streetka existerar så sant som det är sagt. Interiören är strikt reserverad för två, det finns nämligen inte någon tillstymmelse till baksäte. Där gömmer sig istället suffletten under en smart täcklucka. Själva nerfällningen är enkel: lossa bara två spännen, fäll bakåt och vips är bilen topless. Under huven gömmer sig 95 hästkrafter som toppar 175 km/h.

173 000:- Mini One Cabrio
Mini har presenterat en nostalgisk "hundkoja" utan tak vilket bäddar för en hårresande upplevelse. Bilen härstammar naturligtvis från landet som vädergudarna glömde, men sanningen är att England säljer flest cabbar i Europa! Minsta skruv bär spår av minutiös formgivning och innehåller mycket nostalgi. Det fällbara tygtaket bjuder exempelvis på en klassisk finess: den främre delen kan skjutas undan medan bakpartiet stannar på plats. Anglofilerna har försett cabben med två skyddsbågar bakom baksätespassagerarna - i fall olyckan skulle vara framme. Det kan behövas, motormässigt erbjuds nämligen bensinmotorer på antingen 90, 115 eller 170 hästar.

144 900:- Citroën C3 Pluriel
Man skulle faktiskt kunna jämföra Citroën C3 Pluriel med Ikea. Nej, det fattas inga delar och instruktionsboken är någorlunda lättförstådd. Men själva grundidén är Ingvar Kamprads. Cittran är nämligen en byggsats som kräver en och annan svordom för att montera. Å andra sidan kan bilen "snickras ihop" till både en familysedan, cabriolet och pickup. Dessutom är skruvarnas och insexnycklarnas tid förbi, allt görs nämligen med några enkla handgrepp. Frågan är om interiören blivit lidande någonstans i formkurvorna? Ja, baksätet är väl inte världens rymligaste och inredningen är lite plastig. Men vad gör det när C3 Pluriel är den fiffigaste bilnyheten på år och dag. Under huven arbetar fyror på 75 respektive 110 hästar.

Fotnot: alla prisangivelser baseras på instegsmodellen* Priset ännu ej fastställt
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!