Oj, vilken snygging!

Citroën lanserar till sommaren en helt ny C5:a. Bilen kommer både som Berline och Break, vilket är de franska beteckningarna för sedan och kombi. Fransosen bjuder på helläcker design och naturligtvis finns den gashydrauliska fjädringen kvar, men bara till de exklusivaste modellerna. Övriga får nöja sig med det fransmännen kallar "suspension metallique", alltså metallfjädring. Vi har fått en exklusiv smygtitt i utkanten av Paris!

Foto:

Bilnyheter2008-01-18 07:55

Det var knappast en dag för tidigt som inbjudan till "se men inte köra" dök upp. Modellen som ska ersättas har nämligen sina rötter från 2001, även om en omfattande ansiktslyftning gjordes tre år senare. Men i sommar är det premiär för en helt ny Citroën C5 och första dejten ger mersmak. Vi vill träffas igen.

Härlig komfort
Går köparna efter utseendet så ligger nya Citroën C5 riktigt bra till. Formen gör ingen besviken och detsamma gäller för bilens trumfkort: hjulupphängningen. Du som inte provat på vad gashydraulisk fjädring kan göra för komforten bör prova - det är garanterat vanebildande. Tyvärr så ingår systemet bara till de exklusivare modellerna men för många är det värt sin vikt i guld.
Med tanke på komforten så erbjuds även stolarna i två versioner. "Harmonie" har mjukare stoppning medan "Caractére" bjuder på betydligt mera sidostöd. Motorpaletten består av åtta olika maskiner: fyra dieslar i effektspannet 110 till 208 hästkrafter, tre bensinare mellan 127 till 215 och etanolmotorn BioFlex på 135 hästar. Den svenska generalagenten sitter just nu och klurar över prislappen. Blir det konkurrenskraftigt så har bilen alla förutsättningar att ragga kunder. Vive la france!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!