Oljeshejkens skräck

(Detroit - USA)
Det är inte så värst mycket teknik som förändrats sedan de första bilarna såg dagens ljus. Man styr exempelvis fortfarande med en traditionell rattstång och motorn sörplar fortfarande i sig bensin under mystiska omständigheter. Men snart är båda dessa uråldriga uppfinningar ett minne blott. Bilindustrin har nämligen öppnat upp ögonen för rymd- och flygindustrins miljöteknik. Frågan är om General Motors Hy-wire svävar i det blå?

Foto:

Bilnyheter2003-01-10 08:34


Vi befinner oss nu i början av det tredje årtusendet. Oljelagren i Nordsjön börjar sina och naturgasen räcker ett par decennier till. Samtidigt tunnas ozonskiktet ut, växthuseffekten ökar och klimatet förändras. Det är en skrämmande utveckling och enligt forskarna heter räddningen bränsleceller. Tekniken finns redan, men kräver dessvärre ett eget sedeltryckeri. Prislappen för General Motors Hy-wire är närmare 50 miljoner.Vinst och förlust
Hy-wire är den första bilen i världen som kombinerar drive-by-wire med bränsleceller. Tacka Nasa för det! Under rymdkapplöpningen på sextiotalet satsade amerikanarna åtskilliga miljarder dollar på utvecklingen av ny teknik. Resultatet blev bland annat en bränslecellsmotor vars energi producerades med hjälp av vätgas, exakt samma teknik som gömmer sig under huven på Hy-wire. Elektriciteten driver sedan elmotorn på 80 hästar som i sin tur driver framhjulen i maximalt 160 knyck. Men vad betyder drive-by-wire? Jo, tekniken innebär att bilbyggarna kan slänga såväl rattstång som pedalställ överbord. Föraren både växlar, bromsar och gasar med ratten. Denna ger nämligen endast elektroniska impulser till en dator som i sin tur genomför manövrerna, precis som på Airbus hypermoderna flygplan. Räkna därmed att teknikbranschen blir den stora vinnaren i framtiden medan oljeshejkarnas svarta guld blir till sand. Den enes bröd, den andres död.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!