När Engelska MG ska ta det avgörande klivet till bilvärldens superliga så sparas det inte på krutet. Företagets valpropaganda är "för gata eller bana" och det understryks genom att karossen är uppbyggd kring en rörram med kolfiber enligt gällande FIA-normer. MG XPower SV är en riktig busbil och den enda biverkningen är habegäret.
Det går inte undvika att bli mäkta imponerad av MG:s senaste stolthet. Inredningen är ett seriöst "kontor" för racingfantaster och består av två stenhårda kolfiberstolar medan aktersoffan är utslängd. Där återfinns istället reservhjulet och två fräcka hjälmhållare. Bakom sportratten från Sparco gömmer sig dessutom en digital informationsdisplay där man med hjälp av knappar på ratten kan navigera igenom bilens funktioner. Men det är nedanför växelspaken en vippströmbrytare är placerad.
Det är den som aktiverar bilens konstgjorda andning: lustgasen. Motorn förbränner då mer bensin som i sin tur får kolvarna att tryckas ner med större kraft. Kort sagt - bilen blir jäkligt mycket snabbare! Nu är dock lustgasen ett unikt originaltillbehör som knappast lär behövas med tanke på originalmotorernas effektuttag. Du kan nämligen vraka mellan två vinkelåttor på 326 respektive 410 kusar. Toppfarten varierar därmed mellan 273 och hisnande 314 km/h. Undrar du slutligen över prislappen?
Ja, den börjar från drygt 900,000 kronor. Snacka om lustfylld och gasglad MG!
Pigg av lustgas
(Birmingham - England)Inom sjukvården används lustgas för att ge en lugnande effekt. Inom racingvärlden används samma gas till det rakt motsatta - att ge en överdos av energi. Lustgasen förser nämligen motorn med mer syre för att kunna förbränna mer bensin vilket resulterar i hästkrafter till bristningsgränsen. Det unika i sammanhanget är att MG blir först i världen med att erbjuda systemet som originaltillbehör till dräparvagnen XPower SV!
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!