Rätt tjeck & svenskt lagom

Att damma av gamla modellnamn ligger i tiden och tjeckerna har kört så dammvippan glöder. Skoda Rapid tillverkades mellan åren 1984-1990 och nu är det dags igen. Namnet är nästan identiskt med Aston Martins fyrsitsiga vrålåk fast engelsmännen använder sig av ett "e" i slutet, Rapide. Där slutar också alla likheter. Vi begav oss till Bratislava för att testköra nykomlingen som ska fylla gapet mellan Fabia och Octavia.

Foto:

Bilnyheter2013-04-06 04:05


Jozef Kaban, låter namnet bekant? Nja, kanske inte. Det är nämligen han som ligger bakom designen till dagens Skoda Rapid. Kanske inte jätteimponerande då utseendet är ganska alldagligt, eller som pressfolket själva benämner det, tidlöst. Men om vi istället berättar att det är samma person som ritat Bugatti Veyron så lyfter nog de flesta på ögonbrynen.

Isskrapan i tanken
Det är naturligtvis en stor bedrift i hans CV, men frågan är om nya Rapid fått ta del av de vassa penseldragen. Nej, inte på långa när men det yttre bjuder ändå på stilrena linjer och även om bilen inte gör så stort väsen av sig så ser man tydligt att designen flyter samman. Utrymmena är fullgoda med plats för såväl passagerare som bagage och man färdas utmärkt. En kul nyhet är faktiskt något så simpelt som en isskrapa i tanklocket. Japp, du läste rätt! Tänk vad smart att slippa öppna dörren för att se snön virvla in i kupén då man ska leta efter isskrapan. Går vi vidare till motorerna så är de fyra till antalet: bensinare på 105 respektive 122 hästkrafter samt dieslar på 90 respektive 105. Introduktionen sker efter semestern och vad priset blir är ännu inte fastställt, men gissningsvis från 160 000 kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!