Redo för lite bus?

Bilen morrar nästan lite förföriskt då varvräknarnålen närmar sig 6 000 varv. De 136 hästarna släpper loss när man lägger i ettan och lättar på kopplingen. Japanen greppar tag i asfalten på stubinen och enligt faktabladet ska nya Suzuki Swift Sport klara sprinten till hundra på snabba 8,7 sekunder. Låt oss dra ut på vift med en sportigare Swift!

Foto:

Bilnyheter2012-07-16 06:35


Det blir lätt lite bökigt att ta sig in i baksätet då Suzuki Swift Sport enbart har tre portar, men fyra personer erbjuds ändå relativt gott om plats. Inredningen skiljer sig inte speciellt mycket från den "vanliga" kärran, men har begåvats med sportsäten och sportratt med läckra röda sömmar.

Riktigt yrväder
Tuffast är Suzuki Swift Sport bakifrån där den har en liten takspoiler men också dubbla avgaspipor, vilket ger bilen ytterligare ett lyft. Swift Sport saknar dock en sak och det är ljudisolering. I farter över nittio kan man glömma att lyssna på radio då både väg- och däckljud är mer än vad öronen pallar. Hittills har vi sett Swift med en fyrcylindrig bensinare på 94 hästkrafter eller en turbodiesel på 75, men i Swift Sport jobbar istället ett yrväder som levererar 136 ivriga hästar med 98 oktan i tanken. Noll till hundra rullar på 8,7 sekunder och med plattan i mattan så visar hastighetsmätaren 195 km/h. Suzuki har alltid varit duktiga på fyrhjulsdrift och därför är det förvånande att vi får hålla tillgodo med drivning på framhjulen. Men köregenskaperna är ändå klart glada och stundtals livliga. Priset är 166 900 kronor och stålarna ger mest bus för pengarna just nu!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!