Saablar, vilka historier!

Visste du att James Bond har kört Saab 900 Turbo? Eller att den första Saaben föddes mitt i hästskiten? Och hur kommer det sig att militärgrönt var en så populär bilfärg i begynnelsen?

Foto:

Bilnyheter2007-06-21 07:23

Allt har sina (o)rimliga förklaringar och vi har letat upp några unika godbitar ifrån sextioåringens karriär. Det började alltså med stridsflygplan, men gripenemblemet återfinns även på mer udda produkter såsom husvagnar och båtar. Det här är vårt sätt att lyfta på hatten och säga grattis!
Den första Saaben presenterades den tionde juni 1947 i en personalmatsal i Linköping vid den dåvarande flygtillverkarens huvudkontor. Bilen var spacklad och övermålad för att dölja de värsta skavankerna och var definitivt inte körklar. Så blygsam var starten för det som skulle komma att bli ett aktat namn i bilvärlden och som idag finns representerat i mer än sextio länder över hela världen. Och med nya spännande produkter på gång lär de kommande sextio åren bli minst lika händelserika. Vi bjuder här på några roliga tillbakablickar!


Med rätt att köra - Saab

James Bond rattade faktiskt Saab 900 Turbo i de tre romaner som skrevs av James Gardner 1981-85 efter att skaparen Ian Fleming hade avlidit. En version av Bondbilen, kallad "Silver Beast", byggdes av Saab i marknadsföringssyfte och återfinns numera på bilmuseumet i Trollhättan. Den har häpnadsväckande finesser som inbyggd mobiltelefon med SMS och tårgasspridare. Ja, vi snackar förstås åttiotal!


Saab mitt i skiten

Stålpanelerna till den allra första prototypen hamrades till sin rätta form av plåtslagare som arbetade med träformar som stod placerade i hästskit! Det ansågs nämligen att just detta fjädrande underlag gav den rätta responsen och känslan när plåtarna skulle formas. Och en tidig fullskalemodell i trä fick sin skinande kulör med hjälp av svart skokräm i stället för färg. Ungefär som med den första T-Forden kunde man få sin Saab 92 i vilken färg som helst så länge man valde militärgrönt. Det var den enda kulören som erbjöds fram till 1952 eftersom färgen fanns i obegränsade kvantiteter i form av överskott från armén.


Ursäkta, var är körkortet?

Enligt en populär myt hade ingen i det sexton man starka teamet bakom den första Saaben något körkort. Det är inte helt sant, men faktum är att flertalet av dem var flygingenjörer och saknade körkort. Detta förklarar naturligtvis varför den första bilen såg ut som en flygplansvinge i genomskärning. Saab är tämligen säker på att det enbart var projektledaren Gunnar Ljungström och testföraren Rolf Mellde som hade körkort. Var det måhända därför uthållighetstesterna gjordes i en gammal flyghangar?


Carlsson på taket

Erik Carlsson fick smeknamnet "på taket" för sina tidiga rallybravader och det sägs vara radioprofilen CG Hammarlund som var först med att mynta uttrycket. En oförglömlig händelse inträffade i samband med det engelska RAC-rallyt 1962, då svensken höll på att bärga sin tredje seger. Plötsligt gick bakfjädringen sönder och teamet "stal" helt enkelt reservdelarna från första bästa Saab 96:a! Ägaren blev inte så lite förgrymmad, men förlät det hela till sist. Det många inte vet är att "Carlsson på taket" är svåger till racinglegenden Stirling Moss som var hans kartläsare i Safarirallyt 1965. Dessvärre körde man vilse och tvingades bryta!


Sagan om ringen

År 1957 skapade ett reklamfoto i en tidningsannons som skulle illustrera mångsidigheten hos Saab 93 stora kontroverser i Sverige. Fotot visade hur bilen, med fällda säten, enkelt kunde bäddas som en dubbelsäng. Problemet var bara att tjejen som poserade med killen på bilden saknade vigselring! Efter starka protester försåg man i all hast den unga damen med den nödvändiga ringen och allt blev frid och fröjd.


Det ska vaŽhusvagn

Under sextiotalet tillverkade Saab en liten husvagn i mindre omfattning vid namn Saabo. Den var lätt och enkel men ändå mångsidig, vilket har bidragit till att många har överlevt och nu skattas högt bland samlare. Trollhätteföretaget funderade även på att ge sig in i båtbranschen och ett antal prototyper togs fram. Saab konstaterade dock att det var att ta sig vatten över huvudet och koncentrerade sig på bilbyggandet istället.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!