Saablar vilken succé

Vill man följa trenderna i världsmetropolen New York så gäller bara en sak: en trendig stadsjeep. Här gäller den oskrivna regeln "störst kör först" och bedöms purfärska Saab 9-7X efter storleken så ligger den bra till. Trotts att åttamiljonersstaden är platt som en pannkaka så kräver jänkarna fyrhjulsdrift och vinkelåtta, vilket 9-7X också har. Ja, det är lätt att förstå varför världspremiären gick av stapeln mitt på Manhattan!

Foto:

Bilnyheter2004-04-16 22:31

Saab har bitit i det sura äpplet tillräckligt länge och därför är det roligt att bilen som ska vända trenden presenteras i just "The Big Apple", vilket är smeknamnet på New York.
Det är nämligen enbart USA och Kanada som får den stora äran att sälja Saab 9-7X. Bilen byggs dessutom i staterna och baseras till stora delar på Chevrolet Trailblaizer. Låt oss undersöka om äpplet fallit långt ifrån trädet?
Sinatra Saab
Handlarna har tjatat i åratal och inte en dag för tidigt har deras böner besvarats. "Visst är vi sent ute, med det känns riktigt bra nu" säger VD:n Peter Augustsson hoppfullt. I USA ska nämligen 400 000 stadsjeepar säljas under året och eftersom fyrtio procent av de amerikanska
Saabägarna även har en stadsjeep på garageinfarten så kan affären bli lysande. Men för att oäktingen 9-7X ska bli en succé så måste den ändå upplevas som en tvättäkta Saab, är det möjligt? Jo, fronten har det typiska Trollhätte-grinet och många designelement känns "Saabifierade" med exempelvis 18-tums fälgar. Även inredningen har fått sig en rejäl översyn och påminner mycket om 9-5. Det gäller inte minst för det kultförklarade tändningslåset som naturligtvis placerats mellan framstolarna. Under huven erbjuds två motoralternativ: en rak sexa på 275 hästar samt en vinkelåtta på 300. Ja, nya 9-7X har alla förutsättningar att göra succé i både New York och resterande USA. Det ligger nämligen mycket i vad Frank Sinatra sjunger i sin hyllning till världsmetropolen: "If i can make it there, iŽll make it anywhere!"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!