Seger för Sverige

Det blev 3-0 till Sverige efter första pressdagen på bilsalongen i Genève. Motståndarna försökte verkligen göra livet surt för våra blågula hjältar, men laguppställningen var helt överlägsen. Koenigsegg CCXR Edition är en snabb och teknisk forward med enorm kapacitet. Saab 9-X BioHybrid är däremot ett rivjärn på mittfältet med absolut rent samvete. Sist men inte minst har vi tuffa Volvo XC60 i försvaret. Det är ett fruktat kraftpaket som spelar utomordentligt säkert. Heja Sverige!

Foto:

Bilnyheter2008-03-14 08:20


Sverige är ett hett ämne i Schweiz - vår insats på bilsalongen är smått otrolig samtidigt som tidningen "Tribune de Genève" skriker ut att Ingvar Kamprad är landets rikaste person. Hans förmögenhet uppskattas till 150 miljarder kronor och hemma i garaget står en Volvo 240 GL från 1993. Palmexpos mässhallar ligger bara ett stenkast från Mr Ikeas drömhus vid Genèvesjön så man undrar ju varför inte smålänningen tar en sväng hit och byter upp sig. Här duggar nyheterna tätt och vi presenterar fjorton världspremiärer!


Audi A4 Avant
Audi A4 fullständigt översköljs av lovord och nu är det dags för kombiversionen att göra entré. Att nyheten har megastort intresse märks tydligt, för det var ett enormt publiktryck runt premiärbilen i montern. Audi A4 Avant lockar med snygg design, rymligare interiör och en fullständigt lysande detaljkvalitet. Jämfört med gamlingen så har bilen växt med tolv centimeter på längden och bagaget rymmer numera 490 liter, men fäller man sätena får 1430 liter plats. Under huven erbjuds bensinmotorer på 160 respektive 265 hästkrafter eller dieslar på 143, 170 respektive 240. Grundpriset startar från 273 900 kronor för 1,8 TFSI.

Ford Fiesta
Låt oss presentera nya Ford Fiesta: världsbilen som ska säljas i Europa, Asien, Afrika och Amerika. Det är alltså en stor dag i karriären för Fiesta, vilken föddes en gråmulen januaridag 1976 och har tillverkats i tolv miljoner exemplar. Nya Fiesta stoltserar med en högt uppdragen midja och en gapade mun som tycks sluka allt i sin väg. Ford har däremot inte fallit för frestelsen att låta modellen växa, ändå upplevs interiören som betydligt rymligare tack vare smartare paketering. I maskinrummet hittar vi bensinare på 60, 80, 91 respektive 115 hästkrafter samt en snål miljödiesel på 90. Lanseringen sker i slutet av året.

Kia Soul Burner
Kia Soul Burner är en korsning mellan ceeŽd och Sportage - den fräcka konceptbilen spränger alltså alla gränser. Serieproduktionen är dock extremt nära och målsättningen är att locka ungdomar till varumärket, vilket Soul Burner verkligen gör. Koreanerna kallar vagnen för "bad boy" och det är helt rätt med tanke på den mattsvarta kulören med elaka draktatueringar och rödlackade detaljer. Även interiören är fräck med ovandelen helt i rött och underdelen i svart - alla resenärer sitter dessutom i fyra individuella sportstolar. Vad som gömmer sig under huven är en välbevarad hemlighet.

Koenigsegg CCXR Edition
Koenigsegg CCXR Edition får åskådarna att kollektivt tappa hakan. Tänka sig att denna becksvarta skönhet i kolfiber för drygt 17,5 miljoner byggs i Ängelholm! Supersportbilen drivs med etanolbränslet E85 och tack vare det högre oktantalet så kan effekten höjas till otroliga 1018 hästar. Med hjälp av V8:ans dubbla centrifugalkompressorer så är det möjligt att toppa 417 knutar och accelerera till hundra på 2,9 sekunder. Ja, tillverkaren rekommenderar alla spekulanter att ta med extra underkläder till första provkörningen. Koenigsegg satsar nu på att återta hastighetsrekordet i Guinness Rekordbok. Lycka till!

Mercedes SL
Mercedes är för evigt kopplad till förkortningen SL. I begynnelsen stod beteckningen för "Sport Leicht" och frågan är hur det står till med ledorden idag? På bilsalongen presenterade nämligen tyskarna en ansiktslyft version, med betoning på ansikte eftersom nosen bjuder på den största förändringen. De runda lyktornas tid är exempelvis förbi och grillen är en tydlig flört med klassiska 300 SL från det glada femtiotalet. Är du intresserad så är det bara att välja mellan SL 280 (230 hk), SL 350 (315 hk), SL 500 (388 hk), SL 600 (517 hk), SL 63 AMG (525 hk) samt SL 65 AMG (612 hk). Priset? Ja, från 797 000 kronor upp till 2 156 000 spänn.

Renault Mégane Coupé
Renault Mégane Coupé får oss att tända på alla cylindrar och formgivarna tycks ha överträffat sig själva. Vad sägs exempelvis om måsvingedörrar och widescreen-design? Ja, bilen liksom dras ut mer i kanterna och mindre på mitten. Även interiören bjuder på en glamorös men något spejsad tillvaro. Man sitter i fyra individuella kaptensstolar och mittkonsolen tycks sväva fram och är försedd med röd pianolack. Alla bilintresserade har säkert listat ut att det rör sig om en djärv fransk designdröm. Ja, faktiskt allt utom själva motorn - det är en vardaglig tubofyra på tvåhundra hästkrafter.

Rinspeed sQuba
Rinspeed beskylls ofta för att "ta sig vatten över huvudet" och "vara ute på djupt vatten". Den här gången stämmer det exakt: Rinspeed sQuba är nämligen en tvättäkta undervattensbil och inspirationen kommer från James Bonds vattentäta Lotus Esprit i "Älskade Spion". Roger Moore körde rakt ut i plurret och bilen förvandlades till en undervattensfarkost, precis som sQuba. På land drivs u-bilen av en elmotor och i vattnet av jetstrålar och propellrar. Ja, det är faktiskt inget skämt utan tillverkaren har gått till botten med allt. Resenärerna får exempelvis luft genom integrerade syrgastankar. Man får dock akta sig för åksjuka, förlåt, dykarsjuka!

Rolls-Royce Phantom Coupé
Vad sägs om en lyxcoupé med en skimrande stjärnhimmel i taket och elektriska framdörrar hängda i bakkant? Rolls-Royce Phantom Coupé är verkligen något alldeles extra. Tryck bara på starknappen så mullrar vinkeltolvans 460 hästar igång samtidigt som den silverglänsande damen på grillen reser sig från sitt grekiska tempel. Här kan verkligen ägarna vältra sig i lyx och flärd - men det krävs ett digert bankkonto. 3,5 miljoner står det på prislappen till bilvärldens flottaste coupé. Är du nyfiken på stjärnhimmeln? Tja, taket består av fiberoptik vilket gör det möjligt att framställa hela Vintergatan. Himmel, vilken Rolls!

Saab 9-X BioHybrid
Saab spände musklerna på bilsalongen och presenterade 9-X BioHybrid. Det är en fräck konceptbil, men under skalet gömmer sig företagets nya småtting 9-1. Det mest nervkittlande gömmer sig under huven: motorn är nämligen en 1,4-liters turbofyra på 200 hästkrafter som är utvecklad för E85. Förbrukningen ligger på 0,64 liter milen och koldioxidutsläppen är blott 105 gram per kilometer. Det är möjligt tack vare hybridteknik, bilen har alltså även en elmotor med start- och stoppfunktion. Interiören bjuder på fyra sittplatser och massor av framtidsteknik. Saaben rönte stort intresse och vann det åtråvärda priset "Best Concept".

Seat Bocanegra
Seat Bocanegra må vara ett spanskt busfrö, men konstigare modellnamn får man leta efter. Allt har dock som vanligt en (o)logisk förklaring. Bocanegra är nämligen spanska för "svart mun" och om du tittar på gapet i fronten så ser du alla becksvarta plastdetaljer. Men du behöver inte lägga namnet på minnet, när bilen lanseras i höst så döps den till - Ibiza! Visst är utseendet tufft och många mässbesökare föll pladask. Även interiören är läcker och under huven arbetar en turbofyra på 140 hästkrafter i kombination med en sjuväxlad DSG-låda. Det här blir något att se fram emot!

Skoda Superb
Efter bara sex år är det dags för en helt ny Skoda Superb att göra entré. Men låt oss börja med en tillbakablick - gamlingen blev nämligen ingen storsäljare här utan såldes enbart i 1600 exemplar. Många tyckte att modellen var lite småtråkig att köra, men det har förändrats nu tack vare ett hopkok av Audi och Volkswagen-teknik. Vad gäller interiören så lyder fortfarande receptet: slösande stora innerutrymmen och ett limousineliknande baksäte. I Sverige kommer hugade spekulanter att kunna frossa mellan sex olika motoralternativ, tre bensinare (125/160/260 hk) och tre dieselspisar (105/140/170 hk).

Toyota IQ
Visst är det ett underligt samhälle vi lever i! TV:n ska helst vara så stor att du får samma känsla som i en biosalong medan mobiltelefonen ska vara så liten så man knappt hittar den. I bilbranschen är dock fortfarande lagom normalast - men nu ger sig Toyota in i debatten om storlekens betydelse. Toyota IQ är knappt tre meter lång och erbjuder 3+1 sittplatser (tre vuxna och ett barn). Det snackas tyst om motoralternativen, men helt klart är att samtliga ska bemästra miljöbilsgränsen på 120 gram koldioxid per kilometer. Priset hamnar någonstans mellan Aygo och Auris, gissningsvis runt 110 000 kronor.

Volkswagen Scirocco
Det har gått trettiofyra år sedan originalet presenterades här på bilsalongen i Genève. Nu är Volkswagen Scirocco tillbaka och entusiasterna jublar. Designen får hjärtat att börja bulta samtidigt som man tappar andan av beundran. Sportcoupén bjuder nämligen på tunga linjer och upplevs vara gjuten i ett enda stycke. Interiören är strikt fyrsitsig och mycket behaglig tack vare ett stort glastak. Motorerna blir turboladdade bensinare på 160 respektive 200 hästar samt en oljebrännare på 140. Alla teknikfreaks kan glädja sig åt mycket lull-lull, bland annat finns adaptiva stötdämpare och en sjuväxlad DSG-låda. I höst smäller det!

Volvo XC60
Volvo XC60 gjorde succé och det är inte så konstigt: läckrare stadsjeep får man leta efter! Designen är kaxig med aggressiv front, muskulösa skuldror och snitsigt vinklade bakljus. Interiören är minst lika tjusig och den svävande mittkonsolen hänger fortfarande med. Volvo XC60 lanseras inledningsvis med tre motorer och fyrhjulsdrift: den turboladdade bensinaren T6 på 285 hästkrafter samt två varianter av den femcylindriga turbodieseln D5 på 163 respektive 185 hk. Göteborgarnas stora paradnummer är att bilen standardutrustas med "City Safety". Om föraren är på väg att krocka och inte reagerar så bromsar bilen själv - förutsatt att hastigheten inte överstiger 30 knyck.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!