Shumi säljer Fiat

Under pompa och ståt avtäcktes italienarnas framtidshopp i Frankfurt - helt nya Fiat Grande Punto. Själva stod vi på avstånd och tittade på spektaklet av den enkla anledning att vi redan provkört bilen - innan världspremiären! Platsen var Turin och vi var ett minst sagt ett exklusivt gäng. Michael Schumacher och Rubens Barrichello hade nämligen tagit ledigt från systerföretaget Ferrari för att vara med som draghjälp. Faktum är att 4000 exemplar måste säljas bara för att skrapa ihop till tyskens årslön!

Foto:

Bilnyheter2005-10-04 07:34

Designen är lyckad och många kallar akrobaten "mini-Maserati" för sin utseendemässiga likhet med sportvagnstillverkarens betydligt dyrare coupé.
Det är måhända ingen slump då stjärndesignern i båda fallen heter: Giorgio Giugiaro. Ja, det är mycket som står på spel för turinborna och det här är verkligen en ödesbil. Fiat har inte råd att misslyckas och nu är det vinna eller försvinna som gäller. Kom så drar vi?

Vin eller vatten?
Jämfört med föregångaren så har Fiat Grande Punto blivit större - närmare bestämt tjugo centimeter på längden. Merparten av ökningen ligger i fronten och tack vare det har designerna lyckats få till likheten med Maserati Coupé. "Men utformningen har också stor betydelse vid en eventuell krock med fotgängare" påpekar Giorgio Giugiaro. Interiören ser städad ut och de normalt så påhittiga italienarna har inte vågat ta ut svängarna. En kul detalj är dock den nya symbolen för Punto som är ett stiliserat "P" i form av en förare som kör med spikraka armar. Det stämmer faktiskt eftersom rattens begränsade inställningsmöjligheter gör att man måste köra med raka armar.
Testbilen känns ändå hemtam från första stund man sätter sig i den och kvalitetsryktet som en gång i tiden var ömsom vin, ömsom vatten har förändrats till enbart den förstnämnda rusdrycken.

Arvet och framtiden
Däremot tycks Fiat Grande Punto vara byggd helt och hållet för dieselmotorer.
Fyra oljebrännare erbjuds varav en ny och superkompakt maskin på nittio hästkrafter.
I Sverige får vi tills vidare hålla tillgodo med bensinarna som känns lite gammalmodiga med sin tvåventilsteknik. Varför fick inte bilen ärva den moderna fyrventilsmotorn från gamlingen kan man undra? Nu blir det den äldre maskinen på sjuttiosju hästar som kommer att plockas in i väntan på besked om dieselbeskattningen. Soppaförbrukningen ligger dock på topp och åkkomforten är suverän. Om bara kvalitén håller vad den lovar och priset blir rätt så finns alla förutsättningar för att de hårt pressade italienarna ska lyckas. Michael Schumacher själv är tvärsäker på sin sak: "det här blir en succé och jag gillar den verkligen". Men när dagen var till ända tog den sjufaldiga världsmästaren sin Ferrari 430 och vinkade farväl!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!