Simon har hittat formen

Vet du vad det är för likhet mellan Simon Templar och Simon Lamarre? Jo, båda har placerat varsin bilmodell på världskartan. Helgonet med sin kritvita Volvo P1800 och Lamarre med nya Volvo C30. Trettiosjuåringen är chefsdesigner för C30 och mycket av inspirationen har kanadensaren hämtat från just P1800. Den tuffa lilla bilen har stor betydelse och ska hjälpa till att öka produktionen från dagens 400 000 bilar till 600 000. Vi har träffat en nöjd, stolt men pressad designchef!

Foto:

Bilnyheter2006-11-01 08:33

Är C30 ditt första designjobb hos Volvo?
"Ja, det första som jag har basat helt och hållet för. Andra uppdrag har gällt interiören i XC90 och lermodellerna av nya S80. Jag har nämligen läst industridesign och kom som modellör till bilbranschen".Du talar bra svenska men ditt namn antyder att du har dina rötter på annat håll?
"Jag är kanadensare, född i Montreal och franska är egentligen mitt modersmål. Har bott på den svenska västkusten sedan 1990, numera i Västra Frölunda, och lärde mig svenska ganska fort".
?Men att ta ansvaret för en helt ny bilmodell från Volvo, hur känns det?
Detta är ju en hjärtesak för svenskarna.
"Projektet är det klart häftigaste jag gjort hittills och har tillåtit oss att ta ut svängarna betydligt mer än vanligt. Normalt finns det en lång kravlista med egenskaper som vi måste ta hänsyn till men de klassiska kraven behövde vi inte bry oss det minsta om eftersom Volvo C30 vänder sig till en yngre målgrupp".Har du tittat mycket bakåt i tiden?
"Volvo 1800 ES och 480 ES har den gemensamma nämnaren i glasluckan bak. Många tycker sig känna igen vissa designdetaljer ifrån historieböckerna och kanske är det därför alla på företaget köpte designen på stubinen. Vi övervägde faktiskt att kalla bilen C30 ES".
?Kan du berätta något unikt om nya C30?
"Ja, för första gången så byggdes ingen prototyp utan enbart virtuella modeller. Bilen är därmed det mest digitala projektet i Volvos historia och utvecklingstiden är blott tjugofyra månader".Vad har varit den största utmaningen vid konstruktionen?
"Pressningen av karossidorna har varit mycket tuff. Detta ställde i det närmaste omöjliga krav eftersom sidorna buktar in så mycket över fram- och bakhjulen. Men vi ville inte släppa formen och ingenjörerna lyckades så småningom med jobbet".
?Hur ser du på konkurrenterna?
Vi har diskuterat det här mycket internt och vi riktar oss mot en Audi A3-profil. Däremot är exempelvis inte Mini eller Audi TT riktiga konkurrenter därför att utrymmet är så mycket mindre i dessa bilar".Volvo siktar på unga köpare i åldern 25 till 35 år, har de verkligen stålarna?
"Har inte ungdomarna pengarna så fixar dom finansiering. Vi har byggt allt på noggranna undersökningar av vad unga människor vill ha i flera länder, så egentligen är det inte vi som har bestämt att C30 ska se ut så här utan kunderna. Det här är inte en bil för barnfamiljer, vi har andra modeller för det ändamålet".
?Hur kommer försäljningen att gå?
"Förhoppningsvis riktigt bra och en möjlig fingervisning är det enorma intresset från modellbilstillverkare.
Elva företag har hört av sig och det har aldrig hänt tidigare".
?Har du släppt ditt mästerverk åt sitt öde nu?
"Nej, jag är fortfarande med i projektledningen för C30. Men snart väntar nya spännande utmaningar" avslutar Simon Lamarre hemlighetsfullt!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!