Smaken är som baken

(Paris - Frankrike) Vi säger ofta att "smaken är som baken - delad" och aldrig förr har påståendet varit så sant som nu.

Foto:

Bilnyheter2002-07-15 15:10

Nya Renault Mégane har nämligen försetts med ett förnämligt bakparti som får entusiasterna att antingen skratta eller gråta. Bilbranschens grundregel är annars att inte sticka ut hakan för mycket. Renaults djärva designers gör dock tvärtom och jobbar efter ordspråket "friskt vågat, hälften vunnet".
Mégane är bara sex år gammal men ändå är det generationsbyte på gång. I november lanseras en tre- och femdörrars kombisedan, men totalt omfattar programmet sju karossversioner. Alla har dock en sak gemensamt: de är byggda på en bottenplatta som utvecklats i en sängkammarfars med japanska Nissan. Två konkurrenter har därmed blivit partners, för numera äger Renault 44 procent av Nissan och Nissan 15 procent av Renault.

Kuddarnas krig
Den annorlunda karossen fångar mina ögon direkt och designen är frukten av Patric Le Quéments skapande. Den starka framtoningen blir ännu tydligare med det breda axelavståndet som direkt signalerar om en väghållning utöver det vanliga. Det är otroligt viktigt för dagens Mégene som överösts av lovord för sin komfort, franska fjädring och framförallt: säkerheten. Mégane aŽla 2003 skäms dock inte för sig och det är ingen hemlighet att Renault satsar på femstjärnigt betyg i Euro-NCAP:s krocktester. Totalt finns möjlighet till tio krockkuddar, varav två är unika och finns placerade under framsätenas sittdynor. Dessa blåses upp för att hålla kvar de åkande i rätt läge och därmed förhindra underglidning. Vid Sverigepremiären i november erbjuds tre bensinmotorer, en turbodiesel och dessutom en tolvårig rostskyddsgaranti - ?gammal kärlek rostar aldrig?.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!