Smarts affärsidé är att bygga små, fräcka bilar - för låt oss leka med tanken att alla nytillverkade fyrhjulingar skulle växa med 50 centimeter. Då skulle en trafikstockning med 30.000 bilar plötsligt bli 15 kilometer längre.
Smart är alltså i grunden en reaktion på den allvarliga trafikinfarkt som råder i Europas storstäder. Därmed är det äntligen dags att kombinera nytta med nöje: lilla Smart Roadster är nämligen här!
Dolt i dunkelSmart Roadster handlar inte om machomuskler eller dragsterstarter.
Utseendet får visserligen många att tappa hakan men under huven gömmer sig en trecylindrig svansmotor på 82 hästar i kombination med en sexväxlad låda. Sprinten noll till hundra rullar snällt på elva sekunder och toppfarten är 175 km/h.
Förändringens vind har även blåst in över över interiören. Det är lite "nöjesfält" över det hela och man längtar nästan efter en avtagbar ratt aŽla Formel 1 för att kunna glida ner i den skålade sportstolen. Smart har dessutom satsat helhjärtat på säkerhetsutrustning och de åkande sitter numera i en stark säkerhetsbur med två fullstora krockkuddar. Priset är fortfarande dolt i dunkel, men enligt PR-folket så lär det börja från 190.000 kronor.
Därmed är det upplagt för en hård kamp och vid lanseringen i april 2003 får vi se hur många ronder Smarts flugviktare pallar för!
Smarts flugviktare
Mitt i en värld där bilar i allmänhet drar sig upp mot tvåtonsgränsen och sportbilar i synnerhet passerat tonnet så lanseras lilla Smart Roadster med sina fjuttiga 790 kilo. Därmed ska flugviktaren tävla med tungviktare som BMW Z3, Honda S2000 och Mazda Miata. Frågan är om välpumpade Smart kan slå teknisk knockout och segra när gonggongen ljuder?
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!