Audi har förberett sig minutiöst för att ta steget fullt ut och våga satsa på en supersportbil. Tyskarna hävdar att det är erfarenheterna från trippelsegrarna på Le Mans som ligger bakom konceptbilen, men det är inte hela sanningen. Experthjälpen kommer nämligen från koncernbrodern Lamborghini som ställt upp med både motor och chassi.
Hämnden är ljuv
Audis treåriga segersvit i Le Mans bröts i somras och det har företaget svårt att glömma. Teamet blev frånåkta av ännu en koncernbroder: Bentley, som till råga på allt körde med en motor från Audi. Hängde du med? Ja, det är inte lätt att släktforska i Volkswagenfamiljen där faktiskt hela bunten ingår. Men hämnden är ljuv och nu presenterar Audi en supersportbil som bräcker det mesta. Vad sägs om en mittmonterad vinkeltia på 610 kusar och 750 Newtonmeter? Jo, det både räcker och blir över. Färden till hundra rullar på 3.7 sekunder, till tvåhundra på 10.8 och med fartränder lite varstans kan 345 toppas. Även interiören är racingbetonad med skålade kolfiberstolar och en instrumentering som saknar motstycke i bilvärlden. Audin har nämligen full koll över världens racerbanor så knappar du exempelvis in "Nürburgring" anpassas fjädringen medan navigationssystemet planerar kurvtagningen.
Ratta får du dock, än så länge, göra själv!
Snabba ryck med Audi
Tjugo mil sydväst om fransosernas huvudstad ligger Le Mans, det är här alla invånare är vakna 24-timmar i sträck en gång varje sommar. De allra flesta gör det frivilligt, medan andra ligger sömnlösa och retar upp sig på motorljudet. Ja, det anrika 24-timmarsloppet är en tuff prövning för både racingbilar och publik. Nu är det dags att presentera en supersportbil som inte tröttar ut någon: Audi Le Mans quattro!
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!