Snabbkur på väg

Opel Astra är en alldeles förträfflig familjebil, men knappast något för racerfantaster. I händerna på företagets ?Performance Center" så har dock storsäljaren förvandlats till en extrem sportcoupé. Vad sägs om 240 hästar, biffiga bromsar, spänstigt chassi och fräcka aluminiumfälgar? Vi har smygtittat på världens kaxigaste Astra - en bil som absolut inte skulle göra bort sig på racerbanan!

Foto:

Bilnyheter2005-02-11 08:25

Opel Astra OPC är ingen vanlig pyttebil: frontspoilern är utrustad med fräcka luftintag och bakspoilern ska minska lyftkrafterna. Bilen är dessutom försedd med tuffa sidokjolar, sänkt sportchassi och ett mittmonterat avgasrör. Det är kort sagt en vildsint best som kräver att man kan sin sak bakom ratten? Opel har känt sig lite halvkrasslig länge, men nu har tyskarna funnit en mirakelmedicin mot deppigheten: nya Astra OPC, vilket inte ska förväxlas med AstraZeneca. Fast i ärlighetens namn blir de båda bittra konkurrenter - för ägarna av busbilen behöver knappast käka läkemedelsbjässens lyckopiller.
För vem blir inte lycklig av fräck formgivning och fartresurser som överstiger 240 knutar? Det räcker att titta på den minimala stoppningen i Recaro-stolarna och de lövtunna däcken så förstår man att kroppens inre organ kommer att få en omskakande resa. Framstolarna har därför fått rejäla sidostöd samtidigt som baksätet är någorlunda användbart. Opel har helt enkelt flyttat fram gränserna och tillverkat en av de vassaste sportcoupéerna någonsin med den berömda blixten i kylaren. Under huven arbetar en turbofyra på 240 hästar som klarar hundrastrecket på under sju sekunder. Ja, är föraren på riktigt bushumör så kan antispinnsystemet kopplas ur och lågprofilsulorna gå upp i rök!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!