Sportbilarnas sportbil

En av de verkliga legenderna, och framgångssagorna, inom bilindustrin är Porsche 911. Efter premiären i Frankfurt 1963 har beteckningen framkallat känslor hos sportvagnsentusiaster världen över. När vi under nästa år tar del av en ny upplaga är det lika bra att stanna upp och försöka förstå vad denna ikon egentligen betyder. Vad passar då bättre än att ratta den senaste generationens 911 Carrera 4S?

Foto:

Bilnyheter2010-11-09 08:21


Det är något speciellt med Porsche. För många är det en måttstock och för andra den ultimata sportvagnen. Medan vi under det senaste årtiondet tagit del av alltifrån suvmodellen Cayenne till sedanen Panamera och den kommande superbilen 918 Spyder så har nästan nuvarande "nioelva" fallit i glömska. Därför ska vi friska upp minnet med hjälp av en knallblå 911 Carrera 4S á la 1 103 000 kronor.

Tidlös och modern
Designmässigt kan ingen ta fel på en Porsche 911 och det gäller oavsett generation. Ser vi till den sjätte i ordningen, som för några år sedan genomgick ett nätt litet ansiktslyft, är grundlinjerna nästan oförändrade gentemot originalet. Designen känns helt enkelt tidlös, klassisk och modern. I den lagom skålade förarstolen sitter man perfekt och blickar ut över tyskarnas orgie av finesser inramat av en svårslagen kvalitetskänsla. Så fort nyckeln vrids om (på vänster sida om ratten på klassiskt Porsche-manér) så vaknar en underbar boxersexa till liv. Drivlinan portionerar på bästa möjliga sätt ut de 385 hästkrafterna till bilens fyra hjul och efter bara 4,7 sekunder passeras hundrastrecket medan toppfarten är 297. Köregenskaperna är ruggigt bra samtidigt som det inte går att klaga över komforten. Baksätet är ingen hit men sportbilen kan å andra sidan köras året runt, dagarna i ända, och precis där har vi denna sportvagnsikons storhet!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!