Tack, Stockholm!

Entrébiljetten till Stockholms Bilsalong kan man verkligen kalla för "trängselavgift". Det var nämligen trångt om saligheten i mässhallarna och alla bilintresserade fick sitt lystmäte stillat på 57 000 kvadratmeter.

Foto:

Bilnyheter2006-04-05 07:16

Årets upplaga var en sällan skådad explosion av dyra, billiga, snabba, långsamma, praktiska och onödiga nyheter. Vi tackar för mångfalden och presenterar sexton rullande nyheter för hjärta och hjärna!
Detroit, Frankfurt, Genève, Paris och Stockholm.
Alla är det städer som bjuder på en internationell bilsalong. Men ändå är det flera stora skillnader med vår blågula bilfest. Här är det försiktigare med champagnen och inga lättklädda tjejer repar lacken på motorhuven.
Däremot drog en fullt påklädd Linda Bengtzing storpublik till Skodamontern. Frågan är bara hur lyckat det är när schlagerprimadonnan öser lovord över det "tjecka" bilmärket för att sedan sjunga ut i "Jag ljuger så bra". Visst blev det en lyckad vårsalong, men varför i hela friden valde BMW och Mercedes att stanna hemma när vi har en bilmässa blott var tredje år?

Alfa Romeo Brera
Attraktiva italienskor finns det gott om, men ingen är som Alfa Brera. Hon är både sensuell, utmanande och har kurvor som får hjärtat att bulta. Men så är skönheten också född och uppvuxen hos Giorgetto Giugiaro - hans företag (Italdesign) tillhör ett av världens främsta designhus och skapar bilar som berusar entusiaster. Den 2+2 sitsiga kupén (med glastak) har påkostade material och instrumentpanelen innehåller knappar som är integrerade i borstat aluminium. Under huven erbjuds en trio av motorer: bensinare på 185 eller 260 hästar samt en kraftfull oljebrännare på tvåhundra hästkrafter. [Grundpris från 369 900 kronor]
Cadillac BLS
Cadillac var i begynnelsen bilen att synas i och köparna var oftast personer som hade lyckats här i världen. Nu kavlar jänkarna upp ärmarna och försöker återskapa den gyllene eran. BLS är ett steg i rätt riktning och det tack vare Saab. Bilen spikas nämligen ihop på samma plattform som 9-3, men har ändå 1 500 nya artiklar. Motorprogrammet består av en vinkelsexa på 255 hästar som på jänkarmanér passar biltypen bäst, tvenne fyror på 175 respektive 210 hästkrafter och en turbodiesel på 150. [Grundpris från 258 400 kronor]
Carver One
Kan du inte välja mellan en ny sportvagn eller motorcykel? Ja, då är nya trehjuliga Carver One fordonet för dig. Det är nämligen varken fågel eller fisk utan något extremt mittemellan. Två personer ryms, det krävs mc-körkort och kurvorna tas som den värsta roadracinghojen. Med andra ord fullt nedlägg och det tack vare ett hydraulsystem som tillåter karossen att luta 45 grader i kurvorna. Under huven arbetar en bensinfyra på 65 hästar, vilket man kan tro är i minsta laget. Tror gör man dock i kyrkan och i realiteten uppnås hundrastrecket på åtta sekunder samtidigt som toppnoteringen är 185. Carver One kostar från 350 000 kronor - ändå "lutar" många svenskar åt ett köp!
Ferrari 599 GTB Fiorano
Michael Schumacher får snart en ny leksak som garanterat kommer att ge de italienska karabinjärerna nackspärr. Ferrari 599 GTB Fiorano är nämligen företagets kraftfullaste seriebil någonsin och det tack vare en sexliters vinkeltolva på 620 hästar. Vill du imponeras över mer siffror? Ja, hundrastrecket tangeras på 3,7 sekunder och toppfarten är nervkittlande 330 km/h. Mässbesökarna stannade mangrant till inför den undersköna sportvagnen och dagdrömde om att få in den rätta lottoraden så man får råd att avvara 2 115 000 kronor. Flera suckade hänfört och dreglade en stund till - å andra sidan är årets tilldelning på åtta bilar redan slutsåld!
Fiat Panda Climbing
Fiat Panda Climbing kan vara nästa Bondbil och det är inget aprilskämt! Det är visserligen bekräftat att Agent 007 ska ratta nya Aston Martin DBS - men även ett antal fyrhjulsdrivna Fiat Panda har levererats till filmbolaget. Det är en liten fräck "stadsjeep" på blott 357 centimeter och är därmed den minsta bilen i klassen med permanent fyrhjulsdrift. Mot alla odds erbjuds gott med plats för fyra och hemligheten ligger naturligtvis i den generösa takhöjden. Priset stannar på 121 000 kronor och då ingår en bensinfyra på sextio hästar. När, var och hur James Bond tänker använda sin bil får vi se vid biopremiären den 17 november!
Ford Iosis
Man frågar sig ofta vad bilarna får sina namn ifrån? I fallet Ford Iosis härstammar modellnamnet från en alkemist som försöker förvandla oädla metaller till guld. Ja, det kanske inte är så konstigt med tanke på att konceptbilen är ett "guldkantat" paradnummer som ska ge en fingervisning om designen på nya Mondeo. Vissa detaljer kan vi dock utesluta: exempelvis de fyra måsvingedörrarna och den rymdskeppsinspirerade interiören. Vad som döljer sig under huven är en välbevarad hemlighet. Ja, tala är silver men tiga är guld!
Hyundai Santa Fe
Hyundai satsade på den kommande fotbollsfesten i sin monter. Vi snackar förstås VM i München som drar igång den nionde juni och där koreanerna är officiell sponsor. Förutom fotbollsspel och kluriga frågesporter med chans att vinna åtråvärda biljetter så drog nya Hyundai Santa Fe nyfikna blickar till sig. Nykomlingen är bättre än sin föregångare i allt - utan att egentligen kosta mer. Den lyxiga kupén stoltserar exempelvis med en tredje sätesrad, vilket gör bilen sjusitsig. Det står två maskiner på den skandinaviska menyn: en dieselfyra på 150 hästkrafter samt en bensinsexa på 189. [Grundpris från 249 900 kronor]
Lamborghini Murciélago LP640
Det är med hjärtat i halsgropen vi närmar oss tjuren. Huven är kraftigt sänkt, strålkastarna blänger och motorn frustar ursinnigt. Man känner sig nästan som en matador och bytet blir riktigt svårfångat. Lamborghini Murciélago II har nämligen begåvats med en vinkeltolva på hela 640 hästkrafter och 660 Newtonmeter. Tjurrusningen till hundra klaras av på 3,4 sekunder och innan verkligheten hunnit ikapp föraren så toppas 340 km/h. Interiören håller Lambostilen - allt känns påkostat och exklusivt utan att vara överdådigt. För att ta tjuren vid hornen får du lägga upp 2,5 miljoner!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!