Taklösning i focus på Ford

Peugeot började med biltypen på trettiotalet, Koenigsegg använde sig av bokstavskombinationen på nittiotalet och idag kan ingen biltillverkare med självaktning vara utan en "CC" i modellprogrammet. Under sommaren introduceras Ford Focus Coupé-Cabriolet och vips får konkurrenterna det hett om öronen. Vi har provkört den i ett behagligt Toscana vilket gav goda möjligheter att lyfta på taket!

Foto:

Bilnyheter2007-04-18 07:05

Solen kastar sitt behagliga eftermiddagsljus över landskapet som är lika kuperat och vackert som i turistbroschyrerna. Vi färdas genom vinodlingarna i Chianti där skörden fortfarande pågår - för ju längre druvorna kan sitta kvar på vinstockarna desto högre blir kvaliteten på årets vin. Ja, det är en upplevelse för alla sinnen att köra med plåttaket inpackat i skuffen och Ford Focus Coupé-Cabriolet visar sig verkligen från sin bästa sida.

Avancerat puzzel
Det är inte helt lätt att få till en snygg bil med ett tvådelat plåttak. Konstruktionen får inte bli mer skrymmande än att det kan stuvas ner i bagaget och helst ska några väskor få plats också. Vindrutans överkant blir ofta långt tillbakadragen för att minska taklängden och bagageluckan blir gärna i storlek XXL för att kunna ta hand om alla åttio delar i detta avancerade puzzel. Ford Focus Coupé-Cabriolet bjuder dock på riktigt fina linjer och själva omvandlingen från det ena till det andra tar tjugonio sekunder. Hyfsat snabbt med tanke på att fem hydraulpumpar, tre elmotorer och elva sensorer är inbladade. Ja, det finns faktiskt en display som håller koll på nedräkningen! Interiören påminner om den vanliga familjeversionen: det är snyggt och prydligt med många kromsarger. Fram sitter två personer utmärkt, däremot är baksätet naturligtvis mindre än i sedanen.

Säkert nöje
Under huven erbjuds bensinmotorer på 100 respektive 145 hästkrafter, samt en imponerande turbodiesel på 136 hk. Det är bara att konstatera att även den här bilen passar bäst med en dieselmaskin, mycket tack vare sin civiliserade gång och mustiga vridmoment. Körningen blir helt enkelt mer avslappnad och det passar fint när man åker öppet. Dessutom måste vi ge beröm åt vridstyvheten - italienska byvägar är långt ifrån släta och vi hade goda möjligheter att testa denna akilleshäl för öppna bilar. Men att köra med himlen som tak är riskfyllt och vid en rundslagning fälls blixtsnabbt två störtbågar upp bakom baksätespassagerarnas nackstöd. Ja, vi fortsätter vår provtur genom det underbara landskapet utan risk för vredesutbrott från vädergudarna. Skulle kvällsluften bli för sval så är det bara att portionera ut en lämplig mängd varmluft och fortsätta att åka öppet bland böljande kullar, silvergröna olivlundar och stolta cypresser!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!