Tigra släpps lös

Nu har ännu en Tigra rymt från Opels utvecklingsavdelning. Förra gången det inträffade var 1997 och den klarade livhanken under blott tre år - vilket blev en kostsam historia som tyskarna "tiger" om. Nu är det andra gången gillt och förhoppningen är att kunderna ska ut på Tigrajakt istället för lejonjakt. Opeln står nämligen i skottlinjen för storsäljaren Peugeot 206 CC. Det är upplagt för hård kamp i cabdjungeln!

Foto:

Bilnyheter2004-04-23 07:04

När en bilmodell inte säljs enligt planerna så återstår bara två utvägar. Antingen rullar man ut eländet (som gett marknadschefen gråa hår) från försäljningshallarna och gör processen kort. Eller vrider man upp pacemakern på max, gör specialkampanjer och hoppas på det bästa. Opel gjorde det förstnämnda och importen av Tigra upphörde efter blott tre år. Men den som skrattar bäst skrattar sist?

Frisk fläkt
Opel har lärt sig av läxan och presenterar nu en nyutvecklad Tigra som skiljer sig avsevärt från gamlingen. Kupén är exempelvis strikt reserverad för två, för denna gång har baksätet slopats eftersom tyskarna försett bilen med ett fällbart plåttak. Därmed har skuffen påverkats minimalt och den helautomatiska plåtcaben gömmer sig i ett litet schakt mellan kupé- och bagageutrymmet. När man spanar in interiören så förstår man dessutom vilken bil nya Tigra TwinTop baseras på - nämligen Astra. Instrumenteringen är i stort sett identisk och bjuder inte på några större överraskningar. Under huven erbjuds två fyrcylindriga motoralternativ på 90 respektive 125 hästar. Därmed är det upplagt för en hård kamp mellan Opel Tigra TwinTop och Peugeot 206 CC. Båda konkurrenterna har dock en sak gemensamt - de tillverkas av karossbyggaren Heuliex i Frankrike. Är inte bilvärlden underbar!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!