Titta in i framtiden

(Paris - Frankrike)
Det finns många platser där man kan möta hösten - Paris är en av de bästa. Här kan man få fart på sina slumrade sinnen och det är anledningen till att staden vid floden Seine är centrum för världens trender. Paris är dessutom värd för en alldeles egen bilsalong och årets upplaga var en sällan skådad explosion av dyra, billiga, snabba, långsamma, praktiska och onödiga nyheter. Låt oss titta in i framtiden!

Bentley GT Coupé

Bentley GT Coupé

Foto:

Bilnyheter2002-10-06 15:03

Den svenska debatten om aktiva farthållare och hårdare bötesstraff har spridit sig till Paris. Ändå visades så många fartåk att man kunde inbilla sig att hastighetsgränserna helt hade avskaffats. Sportbilsfebern manifesterades framförallt av nya Bentely GT Coupé och Ferrari Enzo. Därmed är det inte så konstigt att det skakades ivrigt på huvudena i båda montrarna när Vägverkets senaste försöksprojekt ISA kom på tal. Meningen med ISA är att en dator ska se till att det i princip blir omöjligt att överskida gällande hastighetsgränser. Vägverket är lyriska över testresultaten och vill standardisera "glädjedödaren" i Sverige år 2005. Det är bara att hoppas att Bentleyn och Ferrarin hittar hit innan dess...

Alfa Romeo 147 GTA
Den senaste värstingen från Alfa Romeo heter 147 GTA och är en riktigt vild vagn. Tänk dig själv 250 hästar i ett stumt och vridstyvt chassi. Krydda med kvickstyrning och biffiga bromsar. Avsluta med underbara stolar som håller kroppen i ett järngrepp och resultatet blir en körglad miniracer för vardagsbruk. Inredningen går dock i samma stil som "vanliga" 147-serien men har piffats upp med titanfärgade reglage samt en rad extra mätare som gör Alfa entusiasten lycklig.

Audi S4
I Audis monter avtäcktes en "boulevardmissil" vid namn S4. Under huven jobbar nämligen en V8 på 344 hästar vars vridmomentkurva är fast förankrad på 410 Newtonmeter. Så för att vara en välförsedd tysk på 458 välskapta centimeter och 1.720 bastanta kilo tar sig S4 fram förvånansvärt snabbt. Audin behöver bara 5.8 sekunder till hundra och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Vad gäller interiören så har den skapats med hjälp av de sedvanliga knepen: Recardostolar med läderklädsel, häftiga mätartavlor och treekrad sportratt.

Bentley GT Coupé
Äntligen har Bentley beslutat att börja serieproducera superbilen GT Coupé. Hjärtat i modellen är en winkeltolva på 500 hästar och ryktet säger att en W16-motor på över tusen hästkrafter är på gång bakom kulisserna. Det är naturligtvis samma motor som jobbar i Bugatti 16.4 Veyron - både Bentley och Bugatti ägs som bekant av Volkswagen. Nya GT Coupé bevisar därmed att tyskarna tänker bredda den "engelska kronjuvelens" modellprogram radikalt. Priset blir som hittat - drygt 1.8 miljoner kronor!

BMW Z4
Snart är det dags för BMW:s inbitna roadsterfantaster att dra på sig skinnluvan och kleta solskyddsolja på nästippen. Nya Z4 är här och det är en styrkedemonstration som låter håret fladdra fritt i sommarvinden. Den slätstrukna designen från Z3 är ett minne blott och den här gången har bayrarna tagit i så konkurrenterna baxnar! Men Chris Bangels design i all ära, det är ändå tekniken som gör paketet fulländat. Motorprogrammet omfattar därför två sexor på antingen 192 eller 231 hästar. Inuti består Z4 av naken aluminiumplåt och instrumenteringen är tämligen spartansk.

Citroën C3 Pluriel
Gång på gång presenterar fransmännen fiffiga småbilar. Årets överraskning heter Citroën C3 Pluriel och rullar rakt in i entusiasternas hjärtan. För nu behöver vi inte drabbas av beslutsångest när det ska väljas mellan en coupé, cabriolet eller pickup. Nya C3 Pluriel är nämligen allt på en och samma gång. Det är möjligt tack vare en unik moduluppbyggnad med löstagbara takbågar som ingen annan serietillverkad bil tidigare haft. Motorerna delas med syskonet C3 och vid introduktionen våren 2003 erbjuds två bensinare på 75 samt 110 hästar. Friskt vågat hälften vunnet...

Ferrari Enzo
Att den nya Ferrarin döpts till Enzo säger egentligen allt. En vagn som fått sitt namn efter världens främste racervagnskonstruktör måste vara speciell. Det räcker att titta på vidundret för att förstå - men snygg? Nja, men skyll inte allt på formgivaren Pininfarina. De tre vise männen bakom projektet är nämligen chefen för Ferraris produktionsbilar Amadeo Felisa, den legendariska VD:n Luca di Montezemolo och F1-bossen Jean Toddt. De skryter gärna om hur Michael Schumacher piskat Enzo runt testbanan Fiorano på 4.5 sekunder snabbare än med förra extremisten F50. Det innebär att den tolvcylindriga motorn på 660 hästar är den fartgladaste i historien: 0-100 rullar på 3.6 sekunder, 0-200 på 9.5 och är du fortfarande torr i byxan så kan du toppa 333 km/h.

Ford StreetKa
Enligt den egyptiska mytologin var Ka en gud som spred vitalitet och livsglädje omkring sig. Nu har guden återuppstått i en rullande skepnad, Ford StreetKa är nämligen en bil som bjuder på ett gott skratt. Den får alla medtrafikanter att gnugga sig i ögonen och titta en gång till. Jag kan dock försäkra att ingen ser i syne - Ford Street Ka existerar. Tacka Pininfarina för det! StreetKa har nämligen designats och ska även byggas av det italienska designhuset. Instrumenteringen påminner om ett kronografur, men även motorn på 95 hästar går som en "klocka". Därmed återstår bara frågan vad som är mest vågat: att Ford törs serieproducera StreetKa eller att popstjärnan Kylie Minouge får förtroendet att lansera den?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!