Tokyo visar framtiden

Japan är ett land som tydligt präglas av sina gamla traditioner men samtidigt är mycket framåtblickande. Tokyo Motor Show har precis öppnat upp portarna för en stor och entusiastisk publik som bjuds på fantasieggande konceptbilar tillsammans med bränslesnåla hybrider och muskulösa sportbilar. Ingen slår japanerna på fingrarna när det gäller morgondagens drivmedel och drivsystem. Välkommen till framtiden!

Foto:

Bilnyheter2007-11-09 09:33

Att bilar fortfarande ska vara roliga att äga och köra är helt klart. Dessutom måste de vara skonsamma mot miljön, mot gångtrafikanterna och naturligtvis också mot plånboken. Som vanligt gäller det för utställarna att synas i vimlet och därför blir det överdoser av discoljus, hög musik och japanska geishor. Det finns mycket att lära på en show av det här slaget, men man kan också bara ryckas med av framtidstron och njuta av allt vackert. Tron på framtiden tycks nämligen aldrig överge bilindustrin!

Audi Metroprojekt
Audi Metroprojekt är en fyrsitsig konceptbil med tre dörrar som kombinerar fräck form med exemplariska utrymmen och förstklassig kvalitet. Men om du kan bevara en hemlighet så kan vi avslöja att det här är en föraning om vad som komma skall - nämligen Audi A1. Bilen närmar sig produktion med stormsteg och prototypen är naturligtvis försedd med varumärkets mest kända attribut quattro, fast i en lite modernare tappning. Framhjulen drivs nämligen av en vanlig bensinare på 150 hästkrafter medan bakhjulen är kopplade till en elmotor på 41 hästar som kan driva bilen i tio mil när batterierna är fulladdade. Audi A1 lanseras nästa höst.

BMW M3
BMW M3 finns redan i bilhandeln, men enbart som en opraktisk tvådörrars coupé. Nu presenteras familjeracern med fyra dörrar, 450 liters bagageutrymme och nedfällbara ryggstöd i baksätet. Motorn är däremot identisk med coupén, vilket gör bayraren till en av de giftigaste sedanerna på marknaden. Vad sägs om en vinkelåtta på 420 hästkrafter som klarar av att accelerera till hundra på 4,9 sekunder? Ja, färden får garanterat svärmor att skrika som en stucken gris ifrån baksätet. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h och en sexväxlad handjagad låda är enda alternativet.

Daihatsu Tanto
Daihatsu Tanto är enormt populär här i Japan. Minibilar behandlas nämligen skattemässigt fördelaktigt om de är kortare än 340 centimeter, smalare än 150 och har en motor på max 660 kubik. På exportmarknaden har dessa rullande plåtlådor aldrig slagit igenom, men det hindrar inte att man förfinar konceptet för den japanska. Genom ett axelavstånd på hela 249 cm är innerutrymmet i Tanto utnyttjat till det yttersta. Framdörrarna öppnar hela 90 grader och baktill har bilen elmanövrerade skjutdörrar utan B-stolpar. Detta gör det möjligt att svänga ut passagerarsätet fram i något som här kallas "Welcome Seat".


Honda Puyo
Honda Puyo är en klämvänlig framtidsstudie som är byggd av glas och silikongummi. Jo, det är faktiskt helt sant och vissa mer erfarna betraktare refererade till silikonimplantat, men det går absolut lika bra att dra paralleller till gelépudding. Jo, materialvalet är både roligt och praktiskt, i synnerhet vid påkörningar av fotgängare. Lekfullheten gick upp för alla när ingenjörerna stolt visade att hela bilen ändrar färg efter farten, att däcken är formade som chokladmunkar, dörrarna öppnar som fjärilsvingar och att sikten är som i ett akvarium. Bilen drivs med bränslecellsteknik och har elmotorer i varje hjul.

Mazda Taiki
Mazda har låtit vinden forma sin framtidsstudie Taiki, vilket betyder "atmosfären" på japanska. Med sina fräckt frilagda bakhjul har den tvåsitsiga skapelsen en luftmotståndsfaktor på superlåga 0,25 och för att ytterligare understryka bilens miljövänlighet har kulören kallats "ozonic silver". Mazda Taiki drivs av nästa generations wankelmotor, vilket innebär att kolven och cylindern ersatts av en snurrande trekantig rotor - vilket inspirerat skaparna. Motivet återkommer nämligen som ett designtema lite varstans och exempelvis är ratten trekantig. Visst låter det lite svårt att styra?

Mitsubishi iMiEV Sport
Mitsubishi iMiEV Sport liknar en ordinär småbil - på avstånd. Men när vi närmar oss tuffingen avslöjar drivlinan, lättviktsmaterialen och interiören att det här är något alldeles extra. Varje framhjul har en inbyggd elmotor på 26 hästkrafter medan bakhjulen drivs av en stor elmotor på 63. Toppfarten är faktiskt 180 km/h och räckvidden hela tjugo mil, vilket är möjligt tack vare nyutvecklade litiumjonbatterier som laddas trådlöst i form av elektromagnetiska vågor. Man placerar helt enkelt en liten eldosa under bilen och laddningen tar nio timmar. Mitsubishi iMiEV lanseras omkring 2010 och blir då en nollemissionsbil!

Mitsuoka Orochi
Mitsuoka älskar att kopiera andra biltillverkare och lyckas faktiskt med försäljningen i solens rike. Många trodde dock att mottet var rågat när japanerna lanserade en renodlad kopia på Jaguar MK2 - baserad på Nissan Micra, men icke! Nu är det dags att sälja en sportbil som tycks vara en mutation av Ferrari Enzo och McLaren F1. Designen är alltså oerhört extrem med gälar och veck till förbannelse. Grillen påminner exempelvis om en planktonätande blåval. Orochi drivs av en vinkelsexa på 233 hästar som skickar sin kraft till bakhjulen via en femstegad automat.

Nissan GT-R
Nissan GT-R lanseras under mottot: den ultimata superbilen för alla. Men "alla" är att ta i eftersom inköpspriset ligger på åtta miljoner yen på hemmamarknaden (ca 450 000 spänn). Under den långa motorhuven arbetar en nyutvecklad dubbelturbosexa på 480 hästar och effekten sprids sedan till de fyra drivhjulen via en sexväxlad låda med "paddelväxling". Hur interiören ser ut? Ja, inte så lite knäpp och det är inte konstigt när instrumenteringen är gjord av samma killar som fixat grafiken till Playstationspelet Gran Turismo. Nürburgrings fruktade nordslinga klarar nykomlingen på 7,38 minuter. Det är samma tid som för Porsche GT2. Jösses!

Subaru Impreza WRX STI
Subaru Impreza WRX STI är synonym med rally vilket också gjort bilen omåttligt populär.
Kultbilen har vunnit tre förar-VM och lika många i konstruktörs-VM. Den senaste versionen har fortfarande ett rejält upphottat chassi med diffbroms fram och diffspärr bak samt möjlighet att på flera sätt styra kraftflödet mellan fram- och bakaxel. Boxermotorn levererar imponerande 300 hästar och vridmomentet är hela 407 Nm. Interiören är en ovanlig mix av nyttig familjebil och racer. Priset för adrenalinkicken blir inte direkt billigt, men är du det minsta intresserad av bilkörning kommer du inte att ångra dig!

Suzuki X-Head
Suzuki X-Head är ett rullande charmtroll som kombinerar nytta med nöje. I grunden är det en liten tvåsitsig pickup med suverän förmåga att klättra över stock och sten. Designen på den pippigula bilen är minst sagt fräck och utseendet påminner om en leksaksbil från Tonka. På flaket lastas enkelt ett par crosshojar och som tillbehör finns även en campingenhet som förvandlar X-Head till en liten husbil för två. Totallängden är blott 375 centimeter så man får inte vara för lång med tanke på det korta flaket. Under huven arbetar en bensinfyra som driver på alla fyra hjulen. Bli inte förvånande om bilen dyker upp inom kort.

Toyota RiN
Det finns bara en målsättning med Toyota RiN - att nå maximalt välbefinnande. Designen är inspirerad av ett japanskt yakusugiträd och man sitter upprätt i en slags yogaposition. Dessutom är skjutdörrarna mycket speciella: om man försöker öppna eller stänga dem för intensivt så gör de bara mer motstånd, allt för att ta det lite lugnare. I ratten finns inbyggda sensorer som känner av förarens stressnivå. Är du för orolig i kroppen så hjälper bilen dig att slappna av med hjälp av musik, syretillskott och mer luftfuktighet. Om japsarna blivit tokiga? Nej, snarare vi svenskar. Bilen är nämligen konstruerad av Jonas Sandström från Umeå.

Volkswagen Space up!
Man kan lugnt påstå att "the only way is up" för Volkswagen. I Tokyo presenterades den andra up-prototypen på drygt två månader, fast nu har den kommande världsbilen växt till sig och mäter 368 centimeter i längd. Det är inte bara bagaget som växt utan även utrymmet i baksätet och dessutom har konceptet förfinats med två "självmordsdörrar" för att underlätta entrén. Ja, portarna är bakhängda och kan bara användas om framdörrarna öppnas. Stolarna är konstruerade enligt luftmadrassprincipen med ventiler för att blåsa i och ur luft, allt för att sitta bekvämt. Space up har samma svansmotorprincip med bakhjulsdrift som ur-Folkan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!