TT spänner musklerna

Var går gränsen för överträning? Den frågan dyker upp i mitt huvud efter några dagar tillsammans med Audi TT quattro. Sportbilen har nämligen varit en flitig besökare på gymmet och resultatet är imponerande. Men klarar den muskulösa sportbilen att leva upp till de uppumpade löftena? Ja, den här gången är maskineriet större och starkare än någonsin. Under huven jobbar en vinkelsexa på 250 hästar och vi ska undersöka hur det står till med träningsvärken!

Foto:

Bilnyheter2004-06-29 07:25

Audi TT har styrketränat motorn och gett karossen kosttillskott - men tyskarna har bara delvis lyckats. Baksätet är fortfarande ett skämt, bagaget en gåta och köregenskaperna är djävulska. Tack och lov, det är nämligen hemligheten bakom sportbilens framgångar. På köpet får du ett läckert utseende som passar lika bra utanför Kungliga Operan som på Mantorp.

Skilda världar
Det är lika märkligt som roligt att två bilar som är byggda på samma komponenter kan vara så in i bomben olika. Designmässigt handlar det visserligen enbart om större luftintag, fräckare grill och en större bakspoiler. Men tillsammans med den vältränade vinkelsexan, suveräna fyrhjulsdriften och den halvautomatiska sexväxlade lådan så förändras Audi TT quattros karaktär totalt. Efter 6,4 sekunder passeras hundra och av bara farten är du uppe i svindlande 250 blås. Vad gäller interiören så har den skapats med hjälp av de sedvanliga knepen: svart läder i kombination med borstad aluminium. Det är således bara att slå sig ner bakom den knubbiga sportratten och njuta över vad som komma skall när tändningsnyckeln vrids runt. Däremot kostar muskelknutten 413 500 kronor. Mycket pengar - å andra sidan får du ett muskelknippe som röjer det mesta i sin väg!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!