När biomagikern Alex Proyas är i farten så lämnas inget åt slumpen - men "I, ROBOT" blev ändå en tuff utmaning för den framgångsrike filmregissören. Många svåra frågor behövde besvaras, bland annat hur bilen skulle se ut drygt trettio år framåt i tiden. Audi fick det åtråvärda uppdraget att förverkliga filmbolaget Twentieth Century Fox fyrhjuliga drömmar. Här är "the inside story".
Munkavel på
För ett år sedan fick bossen över Audis produktplaceringar, Tim Miksche, ett intressant samtal från Alex Proyas och redan dagen efter satt han på ett flygplan på väg till Vancouver, där filminspelningen av "I, ROBOT" pågick. "Jag fick reda på att filmbolaget sökte en framtidsbil till huvudpersonen Del Sponner som spelas av Will Smith" berättar Tim. Men det fanns bara ett problem: allt skulle vara klart på tio veckor. Men det skrämde inte tyskarna som glatt skrev på sitt största produktplaceringsavtal någonsin. Ett specialistteam på femton man fick uppdraget att skapa en handbyggd superbil (utan hjälp av robotar!) helt avsedd för actionthrillerns framtidsvärld Resultatet är fräcka Audi RSQ - en specialprepparerad, mittmotorförsedd sportcoupé där gummidäcken är ersatta av klothjul och vars interiör saknar motstycke i bilvärlden. Naturligtvis finns mängder av innovationer, men vi är belagda med munkavel fram tills biopremiären den fjärde augusti!
Tystnad, tagning, Audi
Året är 2035 och världens största robotlansering har gått av stapeln. De "mekaniska medborgarna" sprider sig som ogräs och är lydiga tjänare i samhället. Allt tycks vara frid och fröjd, men under ytan lurar en konspiration som hotar hela mänskligheten. Det finns bara en polisman och en framtidsbil som kan sätta stopp för planerna: Will Smith och Audi RSQ. Vi har tittat bakom kulisserna på actionthrillern "I, ROBOT!"
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!