Vägen till rampljuset

Detroits bilsalong är som en påkostad biofilm - den levererar hämningslöst med action, dramatik, intriger och spänning. Det är framförallt "the big three" som bråkar om vem som ska få den ärorika huvudrollen: Chrysler, Ford eller General Motors. Att ständigt hamna i rampljuset betyder allt och då är alla medel tillåtna - resultatet är rullande praktverk som överstiger våra vildaste drömmar. Vi har varit och minglat bland världspremiärerna i Detroit!

Foto:

Bilnyheter2005-01-25 08:15

I filmens värld kan allt hända och detsamma gäller för jänkarnas största bilsalong. Mest häpnadsväckande var dock när det slog slint för GM:s halsbrytande toppboss Gary Gowger - för mitt under en fullsatt bilpresentation kastade han sig ut från andra våningen rakt ner i en superbil. Undrar du om direktören var ovanligt självmordsbenägen? Nej, det var förstås en stuntman som utförde tricket med explosioner och specialeffekter i bästa Hollywoodstil.
Ja, om film är bäst på bio så är bilsalonger bäst i Detroit. Här är "the inside story!"

Dodge Charger
Under sextiotalet genomförde Dodge något som bilvärlden sent ska glömma: "the Dodge rebellion". Uppropet bestod i att märket tillverkade den ena muskelbilen värre än den andra. Hästkrafter betydde allt för den blivande bilköparen och många rullande legender såg dagens ljus. Nu återuppstår ett av de riktigt tunga modellnamnen - nämligen Charger. Designen har hämtats från historieböckerna och under huven arbetar en 5,7-liters vinkelåtta från HEMI på 340 hästar. Låter motortypen bekant? Ja, det är samma maskin som sopade mattan med konkurrenterna på det ljuva sextiotalet!
Jaguar Advanced Lightweight Coupe
Stjärndesignern Ian Callum är husse till konceptbilen Jaguar Advanced Lightweight Coupe. Vildkatten är en blandras mellan skotsk linjeföring samt engelsk spjutspetsteknik och resultatet ger ståpäls av välbehag. Den kompressormatade vinkelåttan spinner som en katt och det är bra klös i fartresurserna. Motorn är dock elektroniskt "kastrerad" till 290 knyck - då tar nämligen det roliga (men ack så farliga) nöjet slut. Interiören är genomarbetad och vid en snabbtitt får den tunna stoppningen i lädersitsarna de bakre regionerna att stelna av skräck.
Ja, visst känns det tryggt att alla kissemissar har nio liv!
Mercedes M-Klass
Mercedes M-Klass slog ner som en bomb för sju år sedan och hitintills har 620 000 exemplar sålts. I Detroit visades efterföljaren och det är en bil man inte kliver in i kupén - man kliver upp i kupén. Mercan är en höjdare i ordets rätta bemärkelse och på plats bakom ratten så bjuds man på en fantastisk framåtsikt. Designen känns dock igen, men under skalet är allt nytt från instrumentpanel till motorer. Under huven erbjuds fyra maskiner: dieselsexor på antingen 224 eller 190 hk, bensinsexa på 272 hk samt en vinkelåtta på 306 hästar. Bilen har dessutom vuxit med femton centimeter på längden och erbjuder numera luftfjädring.
Toyota FT-SX
Det är på en kilometerlång strandpromenad i soldränkta Kalifornien som snart sagt alla biltillverkare har sina designstudios placerade. Där sitter bilindustrins spågubbar och försöker sia om framtiden. Toyota FT-SX är japanernas idéspruta om hur morgondagens bilkunder vill transportera sig och är en muskulös crossover på 476 välskapta centimeter. Den yttre designen upplevs robust och stabil, men även insidan är tänkt för ett aktivt friluftsleverne med oömma materialval. Drivkällan är en vinkelsexa som driver på alla fyra.
Chevrolet Corvette Z06
Den amerikanska drömmen handlar oftast om kaxig formgivning och bränsleslukande jättemotorer. Nya Chevrolet Corvette Z06 uppfyller båda: utseendet sticker nämligen i ögonen och under huven arbetar åtta cylindrar i V-formation. Mullret är bedårande och totalt finns 500 kusar till högerfotens förfogande. Det innebär att hundrastrecket klaras av på 3,8 sekunder och att toppfarten är 305 km/h. Alla som suttit i en Corvette känner igen sig, trots att den sjätte generationen är radikalt förändrad sedan starten 1953. Sammanfattningsvis lär det behövas både en highway med fri fart och ett American Express med fri kredit!
Ferrari Superamerica
Ferrari Superamerica är ett nöje som är få förunnat att köpa - för även om du har stålarna så ska blott 559 exemplar tillverkas. Det beror framförallt på det avancerade glastaket, för när vädergudarna tillåter så kan toppen göra en baklängesvolt i 180 grader och på tio sekunder lägga sig till rätta ovanpå bagageutrymmet.
Under huven arbetar en vinkeltolva på 540 hästar och toppfarten slår nytt världsrekord för cabbar: 322 km/h. Då vill det till att klistra fast tupén med superlim och ha smärtstillande för nackspärr!
Jeep Hurricane
Det kan tyckas vara dålig tajming med tanke på att den värsta stormen i mannaminne precis dragit fram över södra Sverige - men det hindrade inte världspremiären av Jeep Hurricane. Modellnamnet betyder ju "orkan" på svenska och konceptbilen hade verkligen behövts när träden knäcktes som tändstickor. Här kan man justera lufttrycket i däcken under körning och öglorna på huven gör luftlandsättning med helikopter möjlig. Men det mest unika är ändå vändradien: noll meter! Det är faktiskt helt sant eftersom jeepen är fyrhjulsstyrd. Motormässigt finns två vinkelåttor, en fram och en bak, på totalt 650 hästkrafter. Snacka om att ta publiken med storm!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!