Det är ingen hemlighet att nya Saab 9-2X är en klonad Subaru Impreza. Vissa kallar det en nödlösning men räknesättet är lätt att förstå: låga utvecklingskostnader + hög försäljning = klirr i kassan.Dessutom kan prislappen hållas nere och instegsmodellen kostar under 200.000 kronor. Målgruppen är just surfare och inlinesåkare, med andra ord hurtiga ungdomar från landet i väst.
Nyckeln till framgång
En pinfärsk undersökning visar att uppemot fyrtio procent av alla amerikanare tänker köpa fyrhjulsdrivet nästa bilköp - om det är sant så ligger japantillverkade 9-2X bra till. Det är nämligen den första Saaben med både permanent fyrhjulsdrift och boxermotorer. Låter maskineriet välbekant? Ja, tekniken har varit Subarus speciella nisch under snart trettio år. I svenskarnas fall handlar det om två motoralternativ på 227 respektive 165 hästar.Visst har Saab försökt sätta sin egen prägel på 9-2X, men det är omöjligt att dölja ursprunget helt och hållet. Designmässigt har fronten begåvats med ett fräckt Saabgrin, medan baken förändrats med hjälp av nya stötfångare och lampor. När det är dags att ta framsätet i besittning så får alla Saabfans stå ut med att det kultförklarade tändningslåset mellan framstolarna numera flyttats till rattstången. Men vem vet, kanske är det "nyckeln" till framgång!
Välkommen, Saabaru!
Det är inte varje dag det bjuds på en svensk världspremiär i ett paradis fullt av surfare och inlinesåkare. I Los Angeles är det många som söker lyckan och vad passar bättre än att visa Saab 9-2X här, bilen ska nämligen förverkliga Saabs drömmar. Ja, det är onekligen långt mellan Kaliforniens sandstränder och Trollhättans slussar - men den här gången ska sportkombin varken säljas eller tillverkas på hemmaplan!
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!