Oftast är trenderna på bilsalongerna skrattretande och övertydliga. För några år sedan gällde det sidokrockskydd. Då hade alla utställare en uppsågad dörr med rödmålade balkar. Sedan gällde det kuddkriget och varje tillverkare visade hur en krockkudde fungerade. Så har det fortlöpt med bränsleförbrukning, miljö och återvinning. På Genéves bilsalong släppte dock alla hämningar och en strid ström av busbilar presenterades. Låt oss gå på upptäcksfärd!
Alfa Romeo GT Coupé
Attraktiva italienskor finns det gott om, men ingen är som GT Coupé.
Hon är både sensuell, utmanande och har kurvor som får hjärtat att bulta. Men så är skönheten också född och uppvuxen hos designgurun Bertone. Under den fräcka ytan döljer sig naturligtvis även en rejält påkostad interiör med hög kvalitet.
Så låt oss kalla GT Coupé en rullande revolution, eller snarare rullande kanon.
För under huven erbjuds fyra motoralternativ varav värstingen är en välbekant sexa från 156 GTA på 250 hästar.
Audi A3
Nykläckta Audi A3 är ett roligt alternativ för konsumenter som tycker att lusten betyder mer än lasten.
Vi vet ju alla att sann storhet inte mäts i centimeter utan i karaktär. Interiören blandar dessutom på sedvanligt Audivis det moderna med det traditionella och standardutrustningen är något utöver det vanliga. När bilen lanseras i maj så kommer kunderna att kunna välja på totalt fem motoralternativ från 102 till 241 hästar.
Ferrari Challenge Stradale
Att tala om Ferrari Challenge Stradales köregenskaper är nästan löjligt, bilen är nämligen i en superklass för sig.
En normalbilist kommer aldrig i närheten av fartens berusning - magen, nerverna och ditt sunda förnuft säger förhoppningsvis ifrån långt innan. Bakom ryggen jobbar nämligen en vinkelåtta på 400 stegrande hästar och superbilen är lackerad i samma kulör som Schumachers F1:a. Givetvis är det Ferraris husdesigner Pininfarina som hållit i trådarna och resultatet är strålande.
Ford Focus C-MAX
Ford firade sitt 100-års jubileum med att presentera nya Focus C-MAX.
På 430 centimeter har Ford lyckats bygga en bil med gott om plats för fem. Hemligheten ligger naturligtvis i den smarta förpackningen - för det bilen saknar i längd har den fått i höjd. Interiören är dessutom trevlig med fem individuella sittplatser. Även säkerheten är väl tillgodosedd tack vare sex krockkuddar och trepunktsbälten på samtliga platser.
Under huven erbjuds bland annat tre nyutvecklade motorer varav två är dieslar på 110 respektive 135 hästkrafter.
Lamborghini Gallardo
Alla Lamborghini brukar traditionellt vara döpta efter muskulösa tjurar - men nya Gallardo är ett undantag från regeln.
Superbilen är nämligen namngiven efter en legendarisk spansk tjuruppfödare vid namn Francisco Gallardo.
Även interiören överraskar, den är tämligen spartansk men bjuder dig garanterat på en fartupplevelse utöver det vanliga.
Tre centimeter bakom ryggen vrålar nämligen en vinkeltia på 510 tjurkrafter som toppar 309 km/h.
Priset blir dessutom riktigt humant för att vara Lamborghini, eller vad sägs om 1,5 miljoner kronor?
Vårkänslor i Genéve
(Genéve - Schweiz)Man reser inte till Genéve för att leva billigt. Staden är nämligen ett paradis för ekonomiskt oberoende och det har naturligtvis affärsidkarna uppsnappat. Utbudet består av diverse lyxartiklar som skrämmer vettet ur "Svenssons" plånbok. Här köper finansvalparna Rolexklockor i samma utsträckning som charterresenärerna i Spanien. Fast i äkta vara och utan att pruta!
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!