Vårtecken i Genève

Ett säkert vårtecken är den stora bilsalongen i Genève. I mars varje år spritter det i benen av längtan efter att packa resväskan mot den glamorösa idyllen vid Genèvesjön. Här finns det bästa av det mesta - de exklusivaste gökuren, finaste chokladen och ihåligaste schweizerostarna.

Foto:

Bilnyheter2007-03-16 07:52

En liten varning är på sin plats: har du lätt att torska på läckra bilar? Ja, då bör du sluta att läsa här. Tack och hej. Men för alla som klarar av att behärska sig väntar ett äventyr på världens mest beroendeframkallande bilsalong!
Att gå i bilbytartankar på en bilsalong är som att släppa in en spelmissbrukare på ett casino: det kan sluta hur illa som helst. Här kan din plånbok bli lika ihålig som en schweizerost och säljknepen varierar. Shakiras höftrullningar drog blickarna till Seats monter tillsammans med den spanska nationalrätten paella. Audi hade oktoberfest i form av bayersk korv, surkål och öl.
Toyota höll däremot på traditionen med japansk sushi och sake. Autovaz Lada lämnade dock kockarna hemma och nöjde sig med rent ryskt "sprattelvatten". Vi struntade i gastronomin och koncentrerade oss på sexton världspremiärer istället!


a.d. Tramontana
Tramontana är namnet på en beryktad stormvind som blåser nedför Kataloniens nordöstra bergssidor. Eftersom den här supersportvagnen byggs i Girona och stormar in i bilvärlden som ett yrväder så var namnet glasklart! Den exotiska skapelsen är en korsning mellan en Formel 1-racer och ett stridsflygplan, men är byggd för gatukörning. Tramontana är en flugviktare på tusen kilo där resenärerna sitter i tandem, alltså "piloten" framför passageraren. Men det vill till att spänna fast bältet ordentligt - bakom sittbrunnen arbetar nämligen en vinkeltolva med biturbo på hela 720 hästar. Sprinten till hundra rullar på 3,7 sekunder och toppfarten är 345 km/h.
Audi A5
Med en längd på 463 centimeter och matchvikt på 1,9 ton så är nya Audi A5 ingen liten coupé. Formgivningen, med det eleganta kupoltaket, gör dock att storleken till en viss del försvinner. Att tysken är en riktig snygging behöver vi knappast bråka om, lägg speciellt märke till de kraftiga karossvecken längs sidorna. I framfåtöljerna sitter vi som kungar och insteget till baksätet löper smärtfritt. Under huven återfinns bensinmotorer på 170 respektive 265 hästkrafter eller dieslar på 190 respektive 240. Tycker du inte att krutet räcker till så gäller bara S5.an med en vinkelåtta på 354 hästar!
BMW M3
BMW skrällde på salongen och presenterade den brutalaste M3:an någonsin. Bayrarna kallade utställningsbilen för "concept" men i verkligen är kärran näst intill produktionsklar. Bayrarna var mycket hemlighetsfulla och yppade inte mycket om innehållet - men det räcker att titta på fartmonstret så förstår man vad som är på gång bakom kulisserna. Det mest iögonfallande är nosen med sina gigantiska näsborrar, skärmbreddarna och baken med fyra avgasrör. Motorhuven har en "muskelbula" och det är ett måste för att rymma V8:an på (håll i Er nu) uppåt 450 hästar. Inredningen bjuder på en överdos av kolfiber och skålade sportstolar.
Citroën C-Crosser / Peugeot 4007
Sverige är fantastiskt på många sätt - men våra vägar är till stora delar lika ihåliga som en schweizerost. Därför presenteras bilar som Citroën C-Crosser och Peugeot 4007. Ja, båda modellerna är i grunden helt identiska förutom lite plastkirurgi i fronten och baken för respektive märke. Men det blir ännu krångligare än så, båda fransoserna baseras nämligen på Mitsubishi Outlander. Det resulterar exempelvis i att såväl Citroën som Peugeot erbjuder ett och samma motoralternativ: en turbodiesel på 156 hästkrafter som driver på alla fyra. Kupén stoltserar med tre stolsrader och det innebär att en sjumannadelegation kan åka med.
Ford Mondeo
Nya Ford Mondeo hade smygpremiär i den senaste James Bond-rullen "Casino Royale". Filminspelningen var dock så tidig att en fejkad specialbil fick handbyggas av trä och glasfiber, men i Genève var det världspremiär för "the real thing". Ford Mondeo har genomgått dramatiska förändringar på designområdet - men enbart till det positiva. Längden har ökat med elva centimeter, bredden med fyra och höjden med tre jämfört med gamlingen, vilket betyder att innerutrymmena växt till sig. I maskinrummet erbjuds en dieselmaskin på 140 hästkrafter och fyra bensinmotorer på 145, 161 respektive 220 hästar. Jajamänsan, den sistnämnda turbofemman är en gammal bekant från Volvo. Grundpriset startar på 219 200 kr.
Kia ex_cee?d cabrio
Koreanerna fortsätter sitt segertåg över Europa och tar för sig stora marknadsandelar i ett intensivt tempo. Den senaste konceptbilen heter Kia ex_ceeŽd cabrio och blåser faktiskt alla åskådare. Cabben är nämligen i stort sett produktionklar med några få undantag som de kromade 19-tumsfälgarna och den silverglänsande listen under dörrarna. Håll med om att utseendet är riktigt snyggt och som grädde på den marängvita lacken så är bilen försedd med en tygsufflett i chokladbrunt. Interiören är läcker och av påfallande bra kvalitet, men vad som döljer sig under huven är och förblir en hemlighet.
Koenigsegg CCXR
Koenigsegg CCX har som bekant hastighetsrekordet för serietillverkade bilar på 388 knutar. Nu är det meningen att Ängelholmsföretaget ska slå toppnoteringen och dessutom på ett miljövänligt sätt. Koenigsegg CCXR drivs nämligen med etanolbränslet E85 och tack vare det högre oktantalet så kan effekten i den kompressormatade V8:an höjas till otroliga 1018 hästar! Bugatti Veyron kan slänga sig i väggen och är inte längre etta i effektligan. Skånepågen är ett lika grönt kraftpaket som ?the incredible Hulk" och samtidigt minskas utsläppen av koldioxid. Priset är inte fastställt, men generellt gäller: behöver du fråga har du inte råd!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!