"Vikten" av bra miljö

Utsläppskraven kommer snart att skärpas ordentligt och bilar som hittills varit "gröna" måste bli ännu snålare för att behålla sin miljöklassning som idag är 120 gram koldioxid per kilometer. När det nya förslaget träder i kraft klarar exempelvis Porsche Cayenne Hybrid gränsen medan Citroën C1 inte gör det. Idag är 40 procent av alla bilar som säljs miljöbilar och nu räknar branschen med att enbart 15 procent kommer att fixa den nya gränsen som är ute på remiss.

Foto:

Bilnyheter2012-02-27 07:08


Den 1:e januari 2013 genomförs en ny definition, vilken baseras på koldioxid och tjänstevikt. Tyngre bilar som suven Porsche Cayenne Hybrid kommer få det lättare att bli klassad som miljöbil samtidigt som småbilar typ Citroën C1 får det betydligt tuffare att nå upp till kraven. Nu återstår bara frågan om den nya gröna politiken kommer att hålla hela vägen?

Oviss framtid
Många har under en längre tid kritiserat etanolbilars effekt på miljön och det har tagit flera år för myndigheterna att komma fram till samma sak. Etanolbilar toppar försäljningslistorna men miljövinsten uteblir då de flesta kör med bensin i tanken men får ändå skattebefrielse, något som regeringen nu vill göra något åt. Även gasbilar drabbas, frågan är bara hur? Toyota har efter en längre tids utvecklingsarbete stoppat sin gasdrivna Avensis som skulle ha lanserats under 2012. "Vi kan inte arbeta så kortsiktigt. För oss är det ekonomiskt omöjligt att lägga ner flera års utveckling på en modell som vi inte vet om den går att sälja efter årsskiftet" säger Ulf Winberg, vd för Toyota. Återigen får vi onda aningar om att politikerna tar snabba kortsiktiga beslut som inte håller i längden och det önskade miljöresultatet uteblir ännu en gång. De nya reglerna förväntas, precis som idag, innebära fri fordonskatt i fem år och befrielsen följer med bilen. Nu hoppas vi på en långsiktig miljöpolitik som faktiskt fungerar i längden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!