Volvo S80 - en vinnare?

Vi befinner oss på klassisk tennismark, vid centrecourten i Båstad. Här har stjärnor som Björn Borg, Mats Wilander och Stefan Edberg skrikit ut sin glädje. Visst är det en suverän plats att presentera göteborgarnas framtidsvision: att rankas etta bland världens mest kräsna bilköpare. För att lyckas krävs mycket och vårt intervjuoffer slår ett slag för den nya motorn. Magnus Lindblad är projektledare för drivlinan och vet att avgörandets stund är inne. Är det game, set, match - Volvo S80?

Foto:

Bilnyheter2006-04-24 07:35

Är vinkelåttan den stora motornyheten?
"Egentligen inte. Visserligen är det första gången vi har en V8-motor i en serietillverkad sedan, men motorn är densamma som i XC90. Den stora nyheten är den nyutvecklade raka sexan på 238 hästkrafter".
En rak sexa hade ni ju även i gamlingen. Vad är det som är nytt?
"Praktiskt taget allting. Det som tvingade fram en ny maskin var att vi lämnade den gamla fyrväxlade automatlådan till förmån för en med sex växlar. För att få plats med den var vi helt enkelt tvungna att bygga en ny, betydligt mindre motor. Längden är bara 63 centimeter och vikten 180 kilo".
Hade det inte varit enklare att gå över till en V6:a, eller varför inte finslipa femman?
"Volvo har en lång tradition med raka sexor och vi ville inte släppa det, dessutom vet vi att den femcylindriga motorn säljer dåligt i USA. Där anser man att en sexa är en "riktig" motor och ett alternativ till en V8".
Hur minskade ni längden?
"Där den gamla motorn hade sin kuggrem för kamaxeldrivningen finns idag bara en slät vägg. Via kugghjul i vevaxelns andra ände drivs hjälpaggregat som generator, styrservopump och kompressorn till luftkonditioneringen. En kedja driver därifrån även de två överliggande kamaxlarna och en liten växellåda ser till att hjälpaggregaten drivs med ett högre varvtal än kamaxlarna".
Är du nöjd med resultatet?
"Ja, absolut. Maskinen ger en totalupplevelse som är alltigenom premium. Det gäller prestanda och bränsleeffektivitet, men också körkomfort och ljudkaraktär. Att den kompakta motorn dessutom bidrar till säkerheten är något som kunden oftast inte tänker på".
Vart kommer maskinen att tillverkas?
"Tillverkningen sker i Fords motorfabrik i Bridgend, Wales. Fabriken byggdes 1980 och har redan tillverkat över tio miljoner maskiner".
Då kan vi måhända se den under huven på andra bilar, där det inte står Volvo i nosen?
"Det är en välbevarad hemlighet. Anläggningen bygger ju maskiner för hela koncernen inklusive Aston Martin, Jaguar och Land Rover" avslutar Magnus Lindblad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!