Volvos hjärta bultar i 4-takt

Den monstruösa V8:an är borta, strax även sexorna och femmorna. Tja, glöm även de gamla fyrorna när vi ändå är igång. Allt har städats ut och ersätts inom kort av mindre, lättare och snålare fyror. Volvo har jobbat med sitt motorprojekt under två år och resultatet presenteras för oss i ett soldränkt Nice. Här ska vi få bekanta oss med en helt ny motorfamilj vid namn VEA - Volvo Engine Architecture. T5, T6 och D4 har kvar sina gamla namn, men tekniken är rakt igenom ny!

Foto:

Bilnyheter2013-11-13 05:05


Basen i den nya motorfamiljen utgörs av två fyrcylindriga tvålitersmotorer (en bensinare och en diesel) som i sin tur förses med olika turboladdningar och vips ökar antalet motorer till åtta. Tillverkningen dras snart igång i Skövde och fabriken ska bygga 500 000 motorer årligen. Det är stora siffror som avslöjar att maskinerna med all säkerhet kommer att hamna under huven hos fler biltillverkare.

Tål att jämförasDe tre första motorerna lanseras redan i år och alla är turboladdade. Först ut är två bensinare: T5 på 245 hästkrafter samt T6 på 306. Värstingen i gänget är en riktigt sportig historia och har försetts med såväl turbo som kompressor. Sprinten noll till hundra rullar på 5,9 sekunder, toppfarten är 230 och soppatörsten utlovas stanna på 0,64 liter milen. Först ut av dieslarna är D4 som är en dubbelturbomatad snåljåp på 181 hästkrafter och 400 Newtonmeter. Under vår provtur med motorn flåsandes i en Volvo V60 så höll sig förbrukningen på 0,37 liter milen och koldioxidutsläppet stannade på 99 g/km. Det är riktigt bra siffror som tål att jämföras med de tyska konkurrenterna. När hela motorprogrammet är komplett så består familjen av fyra bensinare i effektspannet 140 till 306 hästkrafter samt fyra dieslar med effekterna 120 till 230.

Unik världsnyhetDen största nyheten vad gäller dieslarna är ett system som döpts till i-Art. Hemligheten ligger i att insprutningstrycket kan ökas till maximalt 2 500 bar och kan dessutom anpassas till varje enskild cylinder. Alla bränsleinsprutare har nämligen en liten dator som övervakar trycket och därmed kan såväl förbrukningen som utsläppen sänkas. Generellt har alla motorer bättre prestanda, högre vridmoment och mellan 10 till 30 procent lägre förbrukning än dagens motorer. Om vi tittar på lanseringstakten så är S60, V60 och XC60 först ut med bensinarna T6 och T5 samt turbodieseln D4. Lite senare hittar även T5- och D4-motorerna till V70, XC70 och S80. Maskinerna levereras tillsammans med en uppdaterad sexväxlad manuell låda eller en helt ny åttastegad automat. Produktionen börjar vecka 46 och prispåslaget blir femtusen kronor extra för motorerna och tvåtusen för automaten. Volvo blir nu första tillverkaren av premiumbilar att enbart satsa på "hjärtan" som bultar i fyrtakt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!