X-tra 3-vlig

(München - Tyskland)
Samtidigt som startskottet går för Münchens oktoberfest så börjar stadens stolthet BMW sin serieproduktion av nya X3. Fast med tanke på att bayrarna häller i sig fem miljoner liter bira och käkar 200.000 korvar under festligheterna så tar BMW det säkra före det osäkra. Nya X3 ska nämligen inte tillverkas på hemmaplan, utan i Österrike av Magna Steyr. Därmed lär tuffingen slippa baksmälla!

Foto:

Bilnyheter2003-08-19 07:21

Vi har sett otaliga spionbilder och tyskarna har inte stuckit under stol med att något varit på gång. Ja, det är inte svårt att se var nya stadsjeepen X3 har sina rötter. Inspirationskällan är kort och gott storebror X5 - både vad gäller formgivning, motorer och prislapp. BMW påstår dock att man skapat en helt ny bilklass. Är det sanning eller har bayrarna tjuvstartat med ölen?

Tar ut svängarna
BMW X3 ansluter sig till den nya "mjukisgenerationen" av terrängbilar. Det innebär tufft utseende och rätt attityd, men att drivlinan inte är skapad för att korsa Amazonas. Men du kommer ändå en bit på väg tack vare "xDrive" som steglöst fördelar kraften mellan fram och bakaxel med 50/50 som målsättning Jämfört med storebrorsan har X3:an krympt elva centimeter på längden samtidigt som interiören tagit ut svängarna. Välskräddat nappaläder i kombination med borstat aluminium kan väl knappast få någon att klaga. Under huven erbjuds inledningsvis två motorer: en turbodiesel på 204 hästar samt en sexa på 231. Den sistnämnda toppar 210 km/h och prislappen blir drygt 399.000 kronor. Det är bara att lyfta på tyrolerhatten för X3 och påminna firande BMW-bossar om att det numera är förbjudet att dansa på borden under oktoberfesten. Men att dricka sig under bordet går fortfarande utmärkt!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!